Så ock på jorden

Saockpajorden_covEfter att den världsberömda dirigenten Daniel Daréus tragiskt gått bort i en hjärtsjukdom, blir hans livskärlek Lena kvar i den norrländska byn Ljusåker. De hade tillsammans startat en kör i den lilla byn som hade stor betydelse för många människor, men nu när Daniel inte längre finns kvar var framtiden osäker för kören. Samtidigt kämpar byns kyrkoherde Stig med ett sjunkande antal besökare till gudstjänsterna, men där föds en idé om att Lenas röst och ett stort musikevenemang i kyrkan kan bli ett sätt att rädda Ljusåkers församling.

Men i den lilla byn finns många åsikter kring Lenas tillvaro, speciellt med anledning av att hon är ogift och väntar barn med en man som gått bort. Hon får utstå mycket hot och hårda ord från människor i hennes närhet och det blir inte bättre när hennes idéer på hur kyrkan skulle kunna bli attraktivare att besöka visar sig vara lite djärvare än vad många väntat sig…

Kommentar: Eftersom Så ock på jorden är fortsättningen på Så som i himmelen (2004) och tar med sig tittaren till tiden nio månader senare, där huvudrollen Lena närmar sig slutet på graviditeten med barnet, vars far Daniel är hennes bortgångne pojkvän och tillika känd dirigent. Handling är till en början något hjärtömkande för att Lena bor i ett väldigt slitet och nergånget gammalt skolhus i den norrländska byn och ska inom kort bli ensamstående mamma. Hon försörjer sig med att sjunga på dansbandskvällar men när hon fött sitt barn, leder olika händelser till att hon blir den som ska rädda bykyrkans framtid.

Saockpajorden_3

 

Det är i samband med barnets födelse som filmens handling ändrar karaktär. Från att vara en film med en engagerande historia att berätta, får den en omodern känsla eftersom det framställs att det ännu idag finns små byar i Sverige där bildandet av familj bara anses höra det äktenskapliga livet till. Även skådespelarnas roller i Så ock på jorden känns väldigt konstlade och daterade i sin framtoning, med slutresultatet att den känns som en tolkning av en samling olika bibelberättelser. Det hade inte behövt betyda att filmens historia eller rollfigurer skulle kännas daterade bara för att filmskaparna hämtat viss inspiration från Bibliska texter, men när huvudrollen Lena känns som en blandning av Maria från Magdala och den barmhärtige samariten, samt att filmens budskap om allas lika värde blir ett allför högljutt valspråk tappar man lätt intresset för att titta vidare. Tyvärr. Även om Så ock på jorden berikats med inslag av nutida samhällsutveckling i form av att små byar avfolkas och många verksamheter tvingas till nedläggning, känns Så ock på jorden som en väldigt blek fortsättning på den tidigare filmen från 2004 där huvudrollerna spelades av Helen Sjöholm och Michael Nyqvist. Filmens handling känns inte helt bearbetad och därför blir dess övergripande känsla trevande och ganska ointressant. Alla konflikter upplevs som krystade, samtidigt som händelseförloppet är grått och allt för förutsägbart. Där skådespelarna försöker gjuta liv i historien med sitt skådespeleri och sina rollfigurer, går prestationerna från att vara fickljumna till att vara överskådespelade.

Saockpajorden_1

Det positiva med filmen är dess miljöer och bildspråk. Där har skaparna lyckats fånga känslan av det norrländska landskapet och småskaligheten i dess avlägsna byar. Tyvärr är inte vackra miljöscener något som räddar en annars blek film från ett undermåligt manus och oengagerat skådespeleri. Förmodligen har filmskaparna Pollack velat återskapa samma typ av filmmagi som publiken erbjöds i Så som i himmelen, men eftersom många av nyckelfigurerna med dess rutinerade skådespelare inte återfinns i Så ock på jorden blir resultatet heller inte lika fångande. Med andra ord tycker jag inte att filmen levde upp till den förväntan jag hade efter att ha sett dess föregångare, trots att dess skådespelare säkerligen hade kunnat leverera mer djup i sina roller om filmens handling bara gjort det möjligt.

Så ock på jorden kan nog beskrivas som en vattendelare när det gäller tycke och smak inom film. Tycker man om tydliga budskap så finnes det gott om olika budskap hur man bäst tar sig genom livets höga berg och djupa dalar, men söker tittaren däremot lite mer finess och underfundighet i handlingen, tror jag att man hittar den någon annanstans än i detta drama.

Anna Jormalainen
anna.jormalainen@digitalescape.se

Fakta:
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Genre: Drama
Regi: Kay Pollack
Manus: Karin Pollack och Kay Pollack
Skådespelare: Frida Hallgren, Lennart Jähkel, Jacob Oftebro m.fl.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *