Thunder Alley

Thunder Alley 1Plötsligt vinkar en av arrangörerna för gul flagg. Någonting har hänt med en eller flera stockcars på banan och således tvingas alla bilar nu hålla samma hastighet, samt gruppera sig för en nystart. En av de tävlanden ser då chansen att koppla loss sin ena bil från den stora klungan och dra med sig ett gäng av stallkamraterna i samma led, genom att spela ut rätt kort från sin hand! Frågan är bara om skadan som motorn tar av detta djärva drag kommer att vara värt resultatet i slutändan, med flera varv kvar att köra innan loppet och tillika spelomgången är över.

Kommentar: Thunder Alley är ett racingspel som intressant nog ges ut av ett spelföretag som annars är kända för sina krigsspel, såväl tyngre som något mer lättsamma. Och när man försöker ta sig igenom reglerna till det här spelet så lyser just deras passion för detaljerade regler igenom hela häftet, med noggrant uppställda paragrafer för varje reglemente, undantag och exempel på situation som kan uppstå. Att lära sig Thunder Alley känns därför mer som ett nödvändigt ont än en pirrande upplevelse, som kan få till och med den mest erfarne spelarens ögon att gå i kors. Men tursamt nog kan de här utvecklarna verkligen göra intressant spelmekanik och roliga spel – och detta visar man prov på även här.

Thunder Alley, till skillnad från många andra racingspel i såväl analog som digital form, låter spelarna styra flertalet bilar som alla tillhör samma stall och tillika färg – för att det ska bli enkelt att se vilka bilar som tillhör vilken spelare. Målet med spelet är därför inte att bli just först över mållinjen med en ensam bil, utan istället knipa åt sig så många höga placeringar som möjligt med samtliga stallkamrater. Det här gör också spelet väldigt intressant eftersom man tvingas planera och tänka på ett helt annat sätt än när man spelar mer ”för sig själv”.

Thunder Alley 4

Detsamma kan sägas om förflyttningsmekaniken. För även när man ska få sina bilar att röra sig så är det just grupper av bilar som man mestadels påverkar. Genom att spela ut ett av sina spelkort, vilket man sitter med lika många på handen som antalet bilar plus ett extra, så aktiverar man en av sina bilmarkörer på sin tur och får förflytta denna så många rutor på bilbanan som siffran på kortet säger. Men av de fem olika typerna av förflyttningar som existerar, finns endast en där den aktiverade bilen agerar helt på egen hand. I alla de övriga fallen rör sig en hel rad av sammanlänkade bilar. Det kan vara de som befinner sig bakom den aktiverade bilen, framför eller både och. Vilket tematiskt sätt känns väldigt logiskt, eftersom bilarna självfallet aldrig står riktigt stilla utan hela tiden gasar, bromsar och passerar varandra. Därför kan man försöka putta sina egna bilar framåt, dra med sig eftersläpande bilar eller bara haka på andra spelares bilar, för att få sina egna att hamna längre fram på banan.

Så snart som en spelare har aktiverat en av sina bilmarkörer och förflyttat denna färdigt så får nästa spelare i medsols ordning göra samma sak. Proceduren upprepas tills samtliga bilar har blivit aktiverade varpå ett händelsekort skall läsas upp, spelarna får en chans att utföra depåstopp och man fyller upp sin korthand med nya kort. Nu plockas även eventuella varvade bilar av från banan, så det gäller att inte hamna på efterkälken!

Spelkorten refererar även allt som oftast till en av åtta olika typer av skador som bilarna kan dra på sig när de utför dessa manövrar. Detta registreras genom en motsvarande pappersmarkör som placeras ovanpå det pappersark där samtliga av ens numrerade bilar finns avbildade. Skadorna representerar såväl bestående missförhållanden, vars markörer aldrig kan plockas bort, som temporära sådana – vilka går att göra sig utav med om man låter bilen gå in för ett depåstopp i slutet av en spelrunda. Efter tre sådana här markörer börjar bilens förflyttning bli allt mer begränsad och uppnår man dubbla det antalet så plockas den rent utav bort från spelplanen. Alltid när detta sker så tilldelas bilen per automatik den lägst tillgängliga positionsmarkören, beroende på hur många bilar totalt som deltar i loppet.
Thunder Alley 3Dessa positionsmarkörer är vad som i slutändan bestämmer vem som vinner Thunder Alley. En förstaplacering är värd 46 poäng, en andraplacering 42 poäng och därefter skiljer det 1 poäng per placering. Varje värde står upptryckt på respektive positionsmarkör och är således enkelt att räkna ihop, vilket också gäller för de extrapoäng som en bil kan få för att vara ledande när en ny spelrunda påbörjas. Jag känner dock att poängfördelningen gärna hade fått se något annorlunda ut och tycker att skillnaden per position är lite för liten. Vanligtvis i tävlingssammanhang tenderar det ju vara extra förmånligt med en så kallad ”pallplats”, men i NASCAR (som Thunder Alley baseras på) är så inte riktigt fallet. Detsamma gäller de enstaka poäng som delas ut till en bil som är ledande för en spelrunda. Även här tycker jag att poängskillnaden hade kunnat få vara större och därmed bättre motiverat att man verkligen vill försöka jaga såväl en bättre position överlag som att få den ledande bilen i varje ny spelrunda. Förvisso plockar man fyra poäng på att vara först över mållinjen, i jämförelse med en andraplacering, men ändock.

Spelmekaniskt är Thunder Alley ett väldigt intressant och roligt spel när man väl har lyckats ta sig igenom den paragrafsnåriga regelboken. Att tvingas förflytta flera bilmarkörer på sin tur och dessutom kontrollera ett helt stall vars bilar behöver få så förmånliga slutpositioner som möjligt, gör Thunder Alley så mycket mer strategiskt än många andra titlar. Dock finner jag poängsättningen lite tråkig och hade gärna sett ett bredare poängspann mellan de olika positionerna, så att även den som ligger efter med en eller två av sina bilar fortfarande kan ha chansen att plocka avgörande poäng med sina kvarvarande. Händelsekorten ger en intressant krydda med sina oförutsägbara inträffanden och spelkortens många varierande förflyttningstyper, samt den skada som dessa kan medföra, ger spelarna ytterligare valmöjligheter och svåra beslut som behöver fattas inför en aktivering. Roligt, spännande och intressant – precis som bilsport kan upplevas vara och på såväl en riktig bilbana som här på Thunder Alleys spelplan, gör sig upplevelsen också bäst med så många deltagare som möjligt.

Tomas Engström
tomas.engstrom@digitalescape.se

FAKTA
Typ: Kortspel
Språk: Engelska
Antal spelare: 2-7
Speltid: 90-120 min
Från: 10år

 

2 comments

  • Marcus

    Observera att det ÄR större poängskillnad mellan första och andra plats, jämfört med övriga placeringar. 46 och 42 poäng, eller liknande, för plats 1 och 2. Minns ej exakt. Därefter endast en poängs skillnad för övriga placeringar. Förstaplatsen får dessutom automatiskt en markör för ledande bil den omgången, och blir därmed ännu mer attraktiv.

    • Tomas Engström

      Det stämmer ja! Korrigerar vad som står i texten om första- och andraplaceringen 🙂 Detta gör förstås förstaplaceringen mer attraktiv!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *