The Last Wish

TheLastWishEfter att ha sårats illa när han försökt oskadliggöra en ”striga”, en vampyrliknande varelse, befinner sig Geralt av Rivia i ett tempel till gudinnan Melitele där han vårdas för sina skador och vilar för att återfå sin styrka. Som monsterjägare, eller Witchers som de kallas, har Geralt och hans gelikar fått dåligt rykte om sig. De förändringar de genomgår i sin ungdom för att få sina talanger och fysiska egenskaper lämnar spår på kroppen som skrämmer allmänheten, som samtidigt ofta är i desperat behov av någon som kan ta hand om monster och andra varelser som lurar i de djupa skuggorna och skogarna. Kanske är det just skräcken för alla de farliga kunskaper om det okända och magi som skrämmer både bönder och adelsmän.

Geralts närvaro har inte gått områdets lord förbi och trupper skickas för att tvinga honom att lämna platsen. Prästinnan Nenneke vägrar att släppa sin patient och tillika vän Geralt därifrån förrän han återhämtat sig och situationen är laddad.

Under sin tid i templet minns och återberättar Geralt inte bara om strigan som han kämpade mot, utan ser tillbaka på andra äventyr han frivilligt eller oväntat dragits in i. För även en Witcher kan ofta stå inför utmaningar som både tär på sinnet och kroppen.

Kommentar: The Last Wish är en antologi av spridda historier om Geralt av Rivia som binds samman av händelserna under hans vistelser i templet där han vårdas. Boken är en fristående del i samlingen om The Witcher, en polsk fantasyserie skriven av Andrzej Sapkowski, mer känd utanför Polen för spelserien med samma namn som bygger på böckerna.

Varje del av boken, uppdelad på ett antal kapitel, återberättar hur Geralt står inför ett problem eller en situation som måste lösas, där lösningen ofta kan verka enkel men där det finns underliggande faktorer som ingen ännu känner till. Ofta hämtar äventyren mycket av sitt material från kända och mindre kände folksagor, både från Europa i stort men den slaviska kulturen i huvudsak. Saker som förbannelser, magiska klockslag och dyra löften spelar in och har stor betydelse för hur upplösningen på historien kommer att bli. Händelserna är sällan konsekvensfria och det finns alltid en risk när Geralt tar sig an ett uppdrag eller lovar att hjälpa någon att situationen eventuellt kunde ha slutat bättre om han aldrig blandat sig i konflikten.

Konceptuellt är det en vacker och spännande värld som målas upp runt Geralt, hans vänner, fiender och alla de människor som bara försöker leva sina liv. Den är bekant, med tydliga kopplingar till den Europeiska medeltiden, samtidigt som alla monster och varelser som bara fanns i folktron nu verkligen lurar i skuggorna och sällan har vänliga avsikter. Samtidigt är det inte heller bara en fråga om att dra svärd och efter en intensiv strid hugga huvudet av monstret, eftersom det ofta kan visa sig att monstret i sig inte är den skyldige till problemen i just den situationen. Lika mycket som Geralt förväntas kunna luta sig mot sina stora kunskaper om monster och diverse brygder eller oljor som kan användas för att bekämpa dem, så finns stora element av politisk och social intrig där parterna kämpar för att hålla delar av händelserna dolda i mörker. Det är den dynamiken som ger The Last Wish en extra krydda och gör historierna intressanta att fortsätta läsa. Hade innehållet varit mer rättframt och fyrkantigt hade en stor del av charmen försvunnit.

Geralt av Rivia är, som huvudroll och motor för de olika historierna, både perfekt och lite för bra för sitt eget bästa. Han har en sarkastisk och cynisk humor som inte sällan låter sig sticka fram och fälla dräpande kommentarer mot såväl bönder, som adelsmän, präster eller magiker. Han är väl medveten om att han och hans gelikar är illa ansedda och tenderar att vara på offensiven även när det inte behövs. Givetvis finns ett gott hjärta i hans bröst och han ser hellre att historier slutar gott för så många som möjligt, men är inte heller omedveten om att många äventyr kommer ha tragiska eller bitterljuva slut. Trots att det ofta finns situationer där hans kunskaper inte räcker till eller där han står frågande inför vad han kan eller måste göra, finns det en lite för stor kärlek till honom hos författaren. Det är lätt att dra slutsatsen att Geralt är en förlängning av Andrzej Sapkowskis egna fantasier och begär, både i situationer där Geralt visar sina talanger med tal och svärd, men främst i de sexuella erövringarna han konsekvensfritt gör. Witchers, precis som magiker och häxor i bokserien, är sterila och immuna mot diverse könssjukdomar och gör det därför enkelt att leva ut diverse begär utan risker. De sexuella inslagen i The Last Wish är inte påträngande, men har en något udda ton jämfört med de andra situationerna Geralt står inför.

I helhet är The Last Wish, och alla de mindre historierna innanför bokens pärmar, välskrivna och håller läsarens intresse uppe. Trots det kan världen kännas fragmenterad. Det handlar oftast om att kungadömen och politiken inom dem inte etableras till fullo, mer än minimum nödvändigt för att historien ska hänga samman. Att boken inte heller utvecklar olika koncept, monster eller andra raser till fullo, utan verkar förvänta sig en redan etablerad kunskap om lokala folksagor, är också ett problem som försvårar läsningen och kan kräva ett par små efterforskningar online för att ge svar. När det gäller de ovanliga eller svåra namnen i handlingen, ofta de polska originalnamnen, ger dessa inte mer problem för läsaren än den generella fantasyromanen, där det är vardagsmat att försöka ge rollfigurerna så invecklade eller udda namn som möjligt.

Som en introduktion till The Witcher, Geralt och världen han lever i är The Last Wish en trevlig men tidvis bristfällig läsning. Mycket etableras, samtidigt som mycket lämnas öppet för senare böcker eller spelen att fylla i. För den som vill ha något annorlunda i genren är det en bra bok att plocka upp.

Danny Ahrling
danny.ahrling@digitalescape.se

Fakta
Av: Andrzej Sapkowski
Språk: Engelska
Genre: Fantasy/Äventyr
Sidor: 384
Förlag: Orbit

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *