The art of He-Man and the Masters of the Universe

TaoHatMotU-covPå planeten Eternia utkämpas ett krig mellan det onda och det goda. Den grymme, men något komiske, Skeletor leder sin här av monstruösa varelser i hopp om att lägga världen under sina fötter, utropas till kung och få lägga händerna på de otroliga krafter som finns gömda i slottet Grayskull. Till Skeletors förtret drivs hans försök till erövring alltid undan av den kraftfulle He-Man, Grayskulls och Eternias förkämpe, tillsammans med hans fredsälskande vänner och allierade.

Sedan det som skulle komma att bli He-Man and the Masters of the Universe sattes i rullning 1981, har den leksaksuppsättningen, med tillhörande historia och vidareutvecklingar, blivit ett fenomen likt andra samtida, som exempelvis Transformers. Under de följande decennierna har franchisen fortsatt, omarbetats och nylanserats tillsammans med nya uppsättningar av leksaker, seriealbum och TV-serier. Trots att några av dem tagit nya vägar eller ändrat uttrycket något, har kärnan ständigt varit densamma.

The art of He-Man and the Masters of the Universe samlar produktionsanteckningar, idéskisser, designförslag och illustrationer från arbetet med den ursprungliga versionen av både leksaker och medieproduktioner, tillsammans med senare inkarnationer, och ger en överblick över franchisens uppkomst och utveckling.

TaoHatMotU-1

Kommentar: Det är svårt att sätta fingret exakt på vad som är så tilltalande med The art of He-Man and the Masters of the Universe. Boken riktar sig nästan uteslutande till en snäv grupp av konsumenter; leksaksentusiaster, mediehistoriskt intresserade och de med en stark nostalgisk syn på 80-talet och den popkultur som kommer därifrån. Jag tillhör, tveklöst, den senare kategorin.

TaoHatMotU-2

(Klicka för större)

Som en av de dominerande leksaksfranchiserna under årtiondet, är det förståeligt att stora mängder av mediematerial producerades för att hålla intresset för He-Man and the Masters of the Universe uppe. Att nu ha en stor del av allt det materialet tillgängligt i en omfattande bok med anteckningar och intervjuer från personer involverade i produktionen är förvånansvärt intressant och lockande att ta del av. Bara en genombläddring av boken väcker starka nostalgiska känslor till liv och att sätta sig ner och läsa tankarna kring arbetet med allt från leksaker till den tecknade TV-serien, är som att få glänta på dörren till en magikers arbetsrum. Lika mycket som det kan förta den illusion som hänger kring leksakerna och seriealbumen, ger den en känsla av insikt som mer än väl kompenserar eventuella nersvärtningar av den nostalgiska barnasynen på materialet.

Mycket av vad som finns att läsa signalerar tydligt vilket årtionde idéerna och mentaliteterna kommer ifrån, syner på leksaker eller barn som inte helt går i linje med de moderna, men som målar en fascinerande bild av hur tankearbetet gick under utvecklingsprocessen. Hur utformningen av franchisen långsamt stegade fram till den nu så välkända, som då bara var en lös idé bland flera. Att få ta del av konceptförslag och designidéer till de klassiska figurerna, samt att se dem växa fram från skisser till färdiga leksaker och illustrationer, ger en oväntad insikt i arbetsprocessen som är oväntat engagerande. Även om det krävs en koppling mellan läsarens nostalgi och franchisen.

TaoHatMotU-5

TaoHatMotU-4

(Klicka för större)

Boken är upplagd kronologiskt, där de inledande kapitlen talar om utformningen av grundkonceptet He-Man and the Masters of the Universe, för att senare parallellt fokusera på de tecknade serierna och den animerade serien producerad av Filmation. Även om serierna mestadels representeras av omslag till miniseriealbumen och en del strösidor från dem, så finns ett större intresse och utrymme till Filmations utveckling av figurerna inför animering och hur arbetet gick till. Här lämnas också utrymme att titta på vidareutvecklingen She-Ra, den kvinnliga versionen av He-Man som specifikt skulle rikta sig till den potentiella marknaden bland småflickor. De båda leksaksuppsättningarna, som existerade i samförstånd och med en del övarlappande äventyr i främst TV-serien, hade dock två ytterst olik formgivning på både mediematerialet och leksakerna, något som är ytterst talande för den dåtida synen på marknadsföring och är intressant att se jämförelsen mellan.

Även om andra kapitel tar en närmare titt på senare delar eller nytolkade versioner av franchisen, så är boken främst ägnad till originalet som startade allt. TaoHatMotU-3Ett klokt val, eftersom det är den som tveklöst varit mest populär och haft längst tid i rampljuset. Det är här störst intresse och nostalgi finns som kan motivera en läsare. The art of He-Man and the Masters of the Universe är en köttig läsning med mycket kul att hitta och titta på, men bara för de som redan är “frälsta”. Bortom nyfikenheten för vad som hände bakom stängda dörrar hos bland annat Mattel och Filmation, tillsammans med intresset av vad som producerades eller vad som aldrig kom längre än idéstadiet, finns där inte mycket att hämta. Som samlingsvolym, med ett stort urval av alla illustrationer som gjort till franchisen, för de som älskar He-Man, eller som ren referensbok för de som hämtar inspiration från dåtidens design, är detta en guldgruva av information och intryck. För de med bara ett vagt intresse, kan The art of He-Man and the Masters of the Universe bli ett dyrt impulsköp som mestadels kommer värma bokhyllan.

Danny Ahrling
danny.ahrling@digitalescape.se

Fakta
Redaktion: Mike Richardson, Daniel Chabon, Ian Tucker, Jimmy Presler
Språk: Engelska
Genre: Illustrationer/Konceptkonst
Sidor: 322
Förlag: Dark Horse

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *