Krönika: Bron – säsong 3

Det är säkerligen många som under åren följt diverse olika kriminalserier och filmatiseringar av kriminalromaner på svensk tv. Namn som Wallander, Maria Wern och Beck, tillsammans med många andra, har hållit oss tv-tittare engagerade med spännande mordgåtor. Själv har jag tittat på en del av dessa, men tack vare svensk tv och deras tendens till att visa eviga repriseringar av samma serier och filmer i år efter år, har jag tröttnat rejält på titlarna. Till och med när nya delar i tv-serier och filmserier släpps, är de så snarlika de gamla att det är svårt att se skillnad. Så hände det plötsligt, för ett par år sedan, att Sveriges Television gjorde reklam för en helt ny kriminalserie med namnet Bron. Trailern visade när en död kropp hittats på Öresundsbron precis vid den dansk-svenska gränsen. Hur skulle den svenska polisstyrkan hantera fallet då halva offrets kropp låg på den danska sidan?

BRON_2

Hösten 2011 sändes det första avsnittet av Bron med Sofia Helin som en av huvudrollerna i den svenska polisstyrkan på Länskrim Malmö. Hon fick där uppgiften att försöka reda ut vad som hänt tillsammans med en dansk poliskollega, spelad av Kim Bodnia. Det intressanta med Helins rollfigur Saga Norén är att hon inte getts de vanliga svagheterna som andra kriminalare, dvs. att de har en hektisk familjesituation med barn och brustna äktenskap. Rollen Saga Norén visade sig vara otroligt noggrann och hängiven sin yrkesroll, men däremot hade hon svåra problem med det sociala samspelet med andra i sin omgivning. Som tur var hade hon sin chef Hans, spelad av Dag Malmberg, på sin sida och som stöttade henne i både yrkesrollen men även hel del privata sammanhang. I de första två säsongerna av Bron tilläts man lära känna rollkaraktärerna ganska väl, både som yrkesmänniskor men även hur de fungerade utanför jobbet. Särskilt Kim Bodnias roll som Martin Rohde fick tittarna ta stor del av, då hans beteende och humör påverkades mycket av vad som hände i hans privatliv med skilsmässa och familjeliv. Men Sagas privatliv tedde sig som ganska ensamt, på grund av hennes sociala svårigheter och det uppgavs inte särskilt mycket om hennes bakgrund. Det som framkom var att hennes syster dött och resten av familjen hade hon inte någon kontakt med.

Nu i den tredje säsongen, som ännu i skrivandet stund inte avslutats, är det en förändrad situation som framställs. Saga är ännu i huvudrollen, men hennes danska arbetspartner Martin är numer utbytt efter diverse händelser. Eftersom det har skett ett mord där den svenska kriminalroteln hittar kopplingar till Danmark, blir Saga och hennes kollegor tvungna att kontakta den danska polisen ytterligare en gång. Den danska polischefen ger då uppdraget till Henrik, spelad av Thure Lindhardt, som genast tar kontakt med Saga på Länskrim Malmö. Än en gång är det väldigt spännande att se när Saga, med alla sina speciella egenheter, möter Henrik som även han inte verkar ha en alldeles ordinär tillvaro utanför sitt arbete.

Förutom att själva mordgåtan i denna tredje säsong är mer komplex än tidigare, vilket säger en del med tanke på de komplexa fall de haft, så är det också Sagas och Henriks liv utanför arbetet som tillför mycket spänning och eldar på mitt intresse för Bron. Eftersom Sagas danska kollega bytts ut efter två säsonger, känns det som att tv-serien fått nytt syre i blodet och möjlighet till nya intriger eller sidohistorier, förutom den huvudsakliga mordgåtan. Om man jämför denna säsong med de föregående, är jag själv mycket mer engagerad och sugen på att se hur allt utvecklas och hur avslutningen blir. Den stora frågan är hur har seriens manusförfattare valt att knyta ihop säcken med alla lösa trådar, historier och karaktärer, men framför allt – kommer Saga och Henrik lyckas hitta lösningen på mordgåtan i tid?

Utöver en spännande utveckling av rollfigurer och historia, så är Bron även en modern skildring av storstadsmiljöerna i Öresundsregionen. Omgivningarna i både Malmö och Köpenhamn kompletterar tv-serien och förstärker både handlingen men också det visuella uttrycket på ett snyggt sätt. Miljöerna understryker det underliggande budskapet om att i storstäderna finns en stor variation av människor med olika bakgrunder, därför blir också polisens arbete mer utmanande med fallens komplexitet. Även aspekter som hbtq-frågor, social utsatthet och olika typer olagliga och underjordiska verksamheter är sådant som på olika sätt vävs in Brons handling i denna säsong.

BRON_3

Är man som tittare intresserad av en samtida kriminalberättelse är nog Bron säsong tre att rekommendera. Särskilt om man också är ute efter en lite mer komplex historia med intressanta sidospår utöver huvudhandlingen kring mordfallet. Givetvis är skådespelarna i serien också väl utvalda till sina roller, där särskilt Sofia Helin i sin roll som Saga Norén är helt lysande och överraskar tittaren med sitt agerande och resonemang. Bron är med andra ord en frisk fläkt av havsluft från Öresund i den nordiska kriminaldramafronten. Om bara fler filmmakare eller tv-serieförfattare vågade prova lite nya grepp och infallsvinklar, skulle vi inte ha den inflation som är i den svenska kriminal- och deckargenren. För i nuläget känns allt uttjatat och förutsägbart till en nivå som gör det frustrerande att se på dessa polisdraman. Om där fanns mer variation så skulle kanske fler inte bara sucka och undvika den 700:ade Beck-filmen eller förvirrat undra om de inte redan sett den nya Wallander-filmen, eftersom allt verkar så kusligt bekant.

Anna Jormalainen
anna.jormalainen@digitalescape.se

Fakta:
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska/Danska
Genre: Kriminal, Thriller
Produktion: Filmlance International AB.
Skådespelare: Sofia Helin, Thure Lindhardt, Dag Malmberg, Sarah Boberg m.fl.

Bilder © SVT

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *