Krönika: Åter i tjänst som mänsklighetens räddare…

Det är inte ofta det händer, men när sommarledigheten spred sig bland medarbetare, deadlines var avklarade och arbetet med podcastandet lugnat ner sig lite för tillfället, så hade jag plötsligt en ledig helg. Ett par dagar jag kunde fylla hur som helst..!

Givetvis finns det alltid saker att göra, men nu var det tid att bara göra något bara för nöjes skull. Att det dessutom nyligen varit rea hos speltjänsten STEAM gjorde att det fanns ett sug att sjunka in i någon av de datorspel man köpt på sig för ett sådant här tillfälle. Och där fanns den, expansionen till en av favoriterna. Jag är sen till festen med det här, men det spelar ingen roll. Nu är det dags att dra på sig skyddsdräkten och ladda geväret, för nu ska världen försvaras från utomjordisk invasion. Igen…

Ett utomjordiskt hot drar in över Jorden och lämnar städer i ruiner. Världens regeringar bestämmer sig för att finansiera XCOM, en hemlig militär organisation vars syfte är att slå tillbaka, försvara mänskligheten och försöka förstå både utomjordingarna, deras motivationer och deras teknologi. Parallellt med forskningsarbetet, tillverkningen av utrustningen och underhållet av ekonomin, gäller det att styra truppernas framfart i fält och se till att så många som möjligt överlever.

XCOM_1

XCOM: Enemy Unknown är en ovanlig speltyp vars spelmekanik landar någonstans mellan ett världsbyggarspel, ett actionladdat skjutspel och schack. En blandning som kanske kan verka oväntad och osmidig i ett modernt spelklimat, men så har också titeln sina rötter i 90-talet. Det var också då jag lärde känna och älska dess föregångare UFO: Enemy Unknown, som senare kom att få namnet XCOM: Defense.

Jag var runt 11 år gammal och hörde klasskamrater prata om hur de jagade utomjordingar och jämförde hur många flygande tefat som de stött på. Eftersom jag alltid fascinerats av science fiction och rymden, så kunde jag inte låta bli att fråga vad de pratade om. Kort efter fick jag låna spelet och har sedan dess varit fast i kampen mot de utomjordiska invasionsflottorna. Men även om jag idag är väl medveten om hur mycket jag spelade spelet och hur mycket jag älskade utmaningen, så har jag ibland svårt att förstå hur jag kunde överblicka alla de små men ack så viktiga delmoment i allt som hände i UFO: Enemy Unknown. Att påstå att spelet var en byråkrats våta dröm, där mikrostyrandet var en enorm faktor i vinst eller förlust, är ingen underdrift. Trots det älskade jag spelet och njöt av varje sekund jag satt framför skärmen.

XCOM_4

När det 2012 var aktuellt för Firaxis Games och 2K Games att släppa sin kontroversiella ”remake” på spelet, nu kallat XCOM: Enemy Unknown, så var jag liksom så många andra oerhört skeptiska till om en modern studio var kapabel att fånga den anda originalet hade. Särskilt med tanke på att det första som annonserades ut var en fullständig omarbetning till en förstapersonsskjutare i 50-talsmiljö och det beskedet mottogs lika väl av publiken som en kalldusch. Trots att båda nyversionerna kom att släppas, var det tveklöst XCOM: Enemy Unknown som var den givna vinnaren av dem båda.

Det är tydligt att Firaxis Games och 2K Games har en enormt kärlek till originalet, när så mycket som möjligt av UFO: Enemy Unknown har bevarats och uppdaterats för att fungera som ett modernt spel. De lyckades fånga essensen av originalet, samtidigt som de strömlinjeformade en hel del av spelmekaniken och polerade den till en nivå där den fortfarande känns komplex och spännande att djupdyka i, men inte till den graden att det blev oöverskådligt eller där ett mikroskopiskt misstag kunde innebära en katastrof en halvtimmes speltid senare. Där brister eller problem funnits, har man försökt lösa det så effektivt som möjligt, samtidigt som man försöker behålla den rätta tonen.

XCOM_2

Jag kan ärligt säga att jag älskat många spel, men det är få gånger har jag fastnat så hårt framför ett att jag spelat genom natten för att i gryningsljuset undra vad klockan är. Kanske inte det bästa spelet att spela under perioder med många deadlines och mycket jobb, men ett fantastiskt sätt att spendera stora delar av en helg. Att jag nu dessutom lagt vantarna på expansionen XCOM: Enemy Within, så var det upplagt för en upplevelse. Sambo och vännerna var förvarnade, jobben avklarade och inlämnade… så det var bara att ta upp kampen.

XCOM: Enemy Unknown, med expansionen, är kanske inte det mest imponerande spelet på marknaden med den mest häpnadsväckande grafiken. Det är kanske, fortfarande, överdrivet komplicerat och sätter spelaren i en mer passiv roll jämte andra genres och speltitlar. Men där XCOM: Enemy Unknown skiner som starkast är i dess djup och det engagemang det framkallar. Visst har jag nostalgiglasögon till spelet, men inga idylliserade barndomsminnen i världen kan rädda usla kontroller eller oengagerande innehåll.

XCOM_3

Visst kan jag hålla med kritiken att det är frustrerande att inte själv får avgöra vilken inriktning en grön soldat ska ta. Kontrollen fungerar inte felfritt, utan då och då bråka en kort stund. Det är långt ifrån ett perfekt spel, men det är välgjort nog för att vara tillfredsställande och utmanande. Med de nya möjligheterna expansionen nu också gett mig, undrar jag varför jag inte tog mig i kragen mycket tidigare. Bara att kunna ge soldater enorma robotkroppar, beväpnade med miniguns, som stampar med tillfredsställande steg över slagfältet, övertygade mig än en gång…

Att jag rekommenderar XCOM: Enemy Unknown är en underdrift, men jag förstår också att det är ett spel för spelare med speciell smak. Är man det minsta tveksam, ska man förmodligen tänka en eller två gånger till. Låter det lockande från start är oddsen stora att du kommer uppskatta spelet… och skulle det vara så att du mot alla odds inte redan äger det, så är XCOM: Enemy Unknown värt att undersöka. Om inget annat än för alla de timmar av spelunderhållning det garanterar. Tro mig. Oddsen är stora att jag sitter och spelar det just nu…

Danny Ahrling
danny.ahrling@digitalescape.se

4 comments

  • Joakim

    Jag håller med dig i varenda ord du säger. Det är verkligen ett väldigt bra spel och en väldigt bra spelserie.

    Jag spelade konsoldittot, men konvertering var så bra, att jag aldrig störde mig på att jag spelade med handkontroll istället för mus och tangentbord.

    50-tals skjutaren (the bureau) är inte helt tokigt det heller. Visst når det inte i närheten av originalet, och visst är det stundtals något av en buggfest. Men det har en del väldigt intressanta ideer och en ganska häftig story. Om du har tid över rekommenderar jag faktiskt att du testar det 🙂

    • Danny Ahrling

      Det är det verkligen! Hur rosaskimrande mina ”glasögon” än är för XCOM, så håller spelet hela vägen. Samma sak med expansionen, är väldigt nöjd än så länge och kommer nog klocka ett antal timmar till innan jag är klar, haha…

      Provade aldrig konsolversionen, men har hört även på annat håll att den fungerar bra så jag litar på det omdömet. Lär hålla mig till PC, men det känns bra att veta att upplevelsen är god även för konsolägarna. 🙂

      Jag är lite kluven till The Bureau, men det är mer av principskäl än något annat. Var inte så förtjust i de första trailersen som visades upp och har inte gått tillbaka sedan dess. Plus att FPS inte är min favorittyp av spel, då krävs det något enormt lockande för att jag ska hoppa på det spontant. Men är ändå fullt beredd att tro att det faktiskt är en fungerande titel med mycket kul att djupdyka i, så tack för tipset! Får se om jag ger mig på det en dag… 🙂

      • Joakim

        Det är faktiskt inte ett FPS utan i tredje person 🙂 Det fungerar typ som Mass Effect i striderna. Men visst förstår jag vad du tänker och jag gick i samma tankebanor, men sen hittade jag det billigt och gav det en chans.

        Inte mitt favoritspel all-time, men väl en trevlig liten upplevelse.

        • Danny Ahrling

          Haha, det visar bara hur pass länge sen det var jag kollade titeln 🙂 Skjutare i tredje person är jag mer positiv till, så jag får väl flytta det lite högre upp på listan över framtida titlar att ta sig an och hålla ett öga på reorna…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *