It Follows

watch-scary-it-follows-2015-extended-us-movie-trailer-videoDet hela började som en oskyldig romans. Jay hade träffat Hugh som hon blev förtjust i – trots att han ibland kunde bete sig väldigt konstigt. Deras relation utvecklas till ett intimt möte i baksätet på en bil, men där tar också den romantiska relationen slut. Med ens förändras Hugh och han drogar Jay för att sedan föra bort henne.

När hon vaknar till liv igen har Hugh något viktigt att berätta. Han visar Jay en skepnad som långsamt närmar sig dem. Denna gestalt har outtröttligt förföljt honom både länge och väl. Den slutar aldrig komma efter honom. Förrän nu. Hugh hade mottagit denna förbannelse efter ett sexuellt möte och nu har han överfört den till Jay. Fram tills dess att Jay har sex med någon annan så kommer detta beslutsamma väsen att göra allt den kan för att förgöra henne. Den kan ta vilken skepnad som den vill, så man kan inte lita på sina egna ögon. Ingen annan kan se figuren – bara de som har varit dess måltavlor.

Med detta sagt tar Hugh Jay tillbaka hem med en enda uppmaning: ha sex så snabbt som du kan. För förbannelsen vidare. Se också till att nästa tilltänkta offer gör detsamma. För om varelsen lyckas förgöra sitt byte så ställer den automatiskt siktet på personen under i det sexuella kedjebrevet. Så för Jay återstår det två möjligheter: ha sex eller dö.

Kommentar: Det här är en film som kom lite från ingenstans och blev hyllad av såväl kritiker som publik. It Follows är en modern skräckfilm med tydliga influenser från genrens glansdagar i slutet av 70-talet och det är inte fråga om en effektfylld blodsorgie eller tortyrporr. Här är det atmosfären som är det centrala och detta fångar filmmakaren David Robert Mitchell  med bravur. Den ödesmättade stämningen är påtaglig genom hela filmen och denna känslan släpper aldrig taget om tittaren. Med små medel lyckas man få en enorm effekt och detta är styrkan i It Follows.

För att få den rätta känslan av en gammaldags skräckfilm har man tagit bort i stort sätt all modern teknologi från bildrutorna. Detta tyckte jag var ett oerhört skönt avbrott från den moderna skräckfilmens eviga mobiltittande. Genom att placera handlingen i en fattigare förort till Detroit rättfärdigar man att det inte finns så mycket teknologiskt krimskrams. Mobiltelefonerna är nästan helt frånvarande, TV-apparaterna är av katodrörsmodell och bilarna är gamla trotjänare från förr. Retrokänslan är alltså hög bara här, men It Follows gör mer än så för att få fram känslan av en klassisk skräckis.

it-followsÄven om bildspråket är betydligt mer stiliserat och vackert än vad gamla skräckisar brukar stoltsera med, så har man samtidigt bemödat sig med att efterlikna själva kameraarbetet och färgtonerna från sina föregångare. Den här blandningen av gammalt och nytt är extremt tilltalande och det visuella hjälper verkligen till med att försätta åskådarna i den rätta stämningen. Det som ekar mest av skräckfilmsarvet är dock musiken, som lekfullt men kompetent tar efter John Carpenters synthslingor. Tonerna av Disasterpeace tar känslan till en helt ny nivå och man använder sig av musiken lika skickligt som Carpenter gjorde när det begav sig. Alla dessa beståndsdelar formar en helhet som genererar retro-osande spänning i toppklass.

I denna hyllning till forna tider har man sedan, precis som i genrens stora klassiker, skalat av berättelsen till själva kärnan. Upplägget är enkelt och Mitchell presenterar på ett föredömligt sätt det föreliggande hotet och dess regler. Det finns ett par logiska luckor i berättelsen, men det är absolut inget som förstör upplevelsen. Man går inte in på djupet och förklarar filmens ”monster”, vilket bara spär på mystiken och skräck-känslan. Man vet tillräckligt mycket för att förstå vad som händer, men inte ett dugg mer än så. På så vis förblir stämningen intakt och den mystiska varelsen slutar aldrig att vara skrämmande. Detta är något som inte många skräckfilmer klarar av – monstret tenderar att avslöjas och/eller överförklaras, vilket gör att filmerna tappar sitt skräckvärde. It Follows gör inte denna missen och filmen är mycket starkare på grund av detta.

still-of-maika-monroe,-lili-sepe-and-daniel-zovatto-in-it-follows-(2014)-large-pictureMitchell har också varit sparsmakad med rollfigurerna i filmen. Den handfull av ungdomar som vi presenteras för är inte heller de mest utvecklade, men de tjänar utan tvekan deras ändamål. De är helt enkelt vanliga tonåringar, utan en massa stereotypa karaktärsdrag, som det är lätt att relatera till. Det är inte själva rollfigurerna som är intressant utan mer deras relation till varandra och genom deras handlingar får man lära känna mer om vad det här är för individer. Skådespelarprestationerna är kanske inte direkt lysande, men det är fullgott för vad man försöker göra. Det finns ett par av rollerna som har en tendens att stjäla varje scen de medverkar i, vilket jag uppskattar eftersom filmens huvudroll inte alltid lyckas bära upp filmen på egen hand. Dialoger och dess framföranden kan emellanåt kännas lite krystade, men på det stora hela har jag inga problem med skådespelarprestationerna i den här filmen.

It Follows är i mitt tycke en stor positiv överraskning som levererar något nytt i en retro-inpackad skrud. Man har verkligen lyckats att skapa en stämningsfull skräckfilm som lyfter fram styrkorna från genrens storhetstid, men som ändå vågar gå sin egen väg. Jag kan inte annat än att stämma in i hyllningskören, för det här är så välgjort och utstuderat att jag faktiskt häpnas över hur den här lilla filmen kan gå i mål hästlängder framför dess nutida konkurrenter. Är det ett krypande obehag som man är ute efter så är det svårt att hitta ett bättre filmval. It Follows levererar en vacker och atmosfärisk rysare med retrocharm och en helt ny problematisering av sexuella relationer i skräckfilmer. Det här är helt enkelt ett måste för dem som gillar lite kalla kårar!

Pavo Hemmingsson
pavo@digitalescape.se

Fakta:
Utgivningsår: 2014
Språk: Engelska
Genre: Skräck
Regi: David Robert Mitchell
Manus: David Robert Mitchell
Skådespelare: Maika Monroe, Lili Sepe, Keir Gilchrist

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *