Intervju: Norm Feuti

Norm FeutiNorm Feuti är mannen som tröttnade på livet inom detaljhandeln och som i 30 års-åldern i stället sadlade om och blev framgångsrik serieskapare. Mest känd har han blivit för sin serie Retail som skildrar livet som butiksarbetare.

Vem är då Norm Feuti?
– Enligt Wikipedia är jag en amerikansk serietecknare mest känd för min, nationellt syndikerade, serie Retail. Annars är jag bara en vanlig kille med fru och två barn som bor i Massachusetts.

Vad är det bästa med att vara en serietecknare? … (och det värsta?)
– Det bästa med att vara serietecknare är att kunna arbeta hemifrån och att styra över min egen tid. Det värsta är dessa ständiga, aldrig sinande, deadlines.

Om du kunde vara en seriefigur för en dag – vem skulle det vara?
– Stålmannen. Eftersom han är Stålmannen. Jag skulle tillbringa dagen mestadels flygandes. Men jag skulle definitivt avsätta tillräckligt med tid för att slå några riktigt stora stenar och smälta skrot med min värmesyn. Jag skulle också betala någon för att skjuta mig ett tag.

Läser du mycket serier?
– Jag skulle inte säga mycket, nej. Jag följer några serier i dagspressen och ett par webbserier. Jag kan njuta av någon enstaka grafisk novell eller antologi, men jag är inte den typen av kille som ständigt sitter nedsänkt i serier.

Har du alltid velat bli serieskapare eller var det mer av en slump?
– Som barn hade jag alltid en önskedröm om att bli serietecknare, men jag har aldrig gjort ett ärligt försök mot att bli en tills jag var 30 och hade arbetat i detaljhandeln för alldeles för länge.

Retail1Saknar du jobbet i butik på nåt sätt (eller vissa delar av det)?
– Jag har haft förmånen att arbeta med flera trevliga människor under min butikskarriär, några av dem är jag fortfarande vänner med i dag. Annars, nej, det finns inget jag direkt saknar sedan den tiden.

(Jag måste passa på att fråga – har alla butiker har ett hemligt ”relax-hörn” på lagret?)
– Nej, men alla butiker har åtminstone en hemlig latmask … och förmodligen flera inte så hemliga sådana.

Jag antar att Stuart har vissa brister i sitt ledarskap – hur tycker du en bra chef ska vara?
– Jag tror problemet är att de flesta stora detaljhandelskedjor inte tillåter sina chefer att vara just chefer. Den typiska detaljhandelschefen är så pass detaljstyrd att personen aldrig tillåts fatta några egna beslut.

Så jag antar att jag skulle säga att en ”bra” chef är någon som faktiskt litar på sin egen förmåga att ta verkliga beslut.

Hur mycket tid spenderar du på att göra klart en seriestripp?
– Numera tar det mig (i genomsnitt) mellan 2 till 3 dagar för att skapa en veckas Retail-serier, med allt arbete inräknat.

Vad är hemligheten bakom en riktigt bra tecknad serie?
– Jag tror att de bästa serierna är de som lyckas knyta an till en bred publik i alla åldersgrupper. Naturligtvis finns det utrymme för alla typer av serier i världen, men de verkligt stora (som Snobben, Kalle & Hobbe, Larson!, osv.) alla verkar ha en nästan magisk, universell dragningskraft, som påverkar läsarna.

Vad gör du när du har en ledig dag?
– Tja, jag är alltid upptagen, men jämfört med att arbeta inom detaljhandeln, är varje dag en ledig dag för mig nu. Jag försörjer mig genom att teckna roliga bilder, liksom. Jag kunde inte be om ett bättre liv.

  • Snabbfrågor:
    Coca-Cola eller Pepsi?
    – Pepsi.
    Phineas & Ferb eller The Office?
    – Tack och lov så visas de inte samtidigt, så jag behöver inte välja!
    Pop eller Rock?
    – Är det ens någon skillnad nu för tiden?
    Bad- eller skidsemester?
    – Badsemester.
    PC eller Mac?
    – Mac.

Det var allt för denna gång och jag säger tack till Norm Feuti för pratstunden.

Ted Stridh
ted.stridh@digitalescape.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *