Ghost in the Shell: Arise – Border:1 Ghost Pain

Ghost in the Shell Arise 1Ett år efter det kärnvapenfria, fjärde världskriget befinner sig staden Newport fortfarande i ett osäkert skede, när man plötsligt utsätts för ett bombattentat. Ett av offren i attentatet är en stor vapenhandlare som ser ut att ha haft en koppling till den federala organisationen 501, vars överstelöjtnant sätter sin bästa hackare och användare av fullkroppslig cyberprotes, Motoko Kusanagi, på att undersöka saken.

Men Motoko visar sig inte vara ensam om att utreda händelsen. Hon får snart stifta bekantskap med bland andra en kriminalpolis och en f.d. kommandosoldat, samt även Daisuke Aramaki från en säkerhetsorganisation som tycker att Motoko bör ansluta sig till dem istället. Men Motoko har annat att tänka på, då hon i sin utredning drabbas av minnesproblem efter att en misslyckad hackning av en annan persons cybernetiska hjärna, och därmed inte längre kan lita på sina egna minnen…

Kommentar: Filmen Ghost in the Shell som regisserades 1995 av Mamoru Oshii, tolkad från den manga med samma namn som skapades av Masamune Shirow mellan 1989, är för många lika mycket ett stycke cyberpunkhistoria som just anime- och mangahistoria. För mig var Ghost in the Shell en av de första betydligt vuxnare animes – och tecknade filmer överlag – som jag kom i kontakt med och som fick mig att inse vilka fantastiska världar som skapades långt där borta i öst. Även om historien var väldigt komplex att följa med i och något utsvävande, med prat om maskiner som hade en själ och ett eget liv, så var det just den mörka stadsmiljön och det spektakulära visuella som gjorde att jag blev alldeles trollbunden av detta mästerverk till tecknad film.

Ghost in the Shell Arise 3

Ghost in the Shell: Arise är en tetralogi av filmer som berättar historien bakom filmen från 1995, innan dess huvudpersoner formar det team som är ”Section 9”; en särskild underrättelseavdelning skapad för att ta itu med terrorism och brottslighet. Här i denna första av fyra filmer, Border:1 Ghost Pain, lär vi känna samtliga karaktärer från den gamla 90-talsfilmen och får se lite av vilka de var just då. Däribland givetvis en väldigt ung Motoko Kusanagi, som inte är i närheten av att vara riktigt lika farlig som den Motoko jag lärde känna för 20 år sedan. Även om hon fortfarande uppvisar en lika stor drivkraft, motivation och envishet när det kommer till att lösa sina fall.

Och det är på Motoko som mycket av den här första filmens fokus ligger, även om samtliga karaktärer från Ghost in the Shell gör entré. Men Motoko får ta mest plats i rampljuset eftersom mordfallet i Border:1 Ghost Pain är väldigt personligt för henne, då den nedskjutne överstelöjtnant Mamuro var hennes överordnade. Att hennes chef ändå tillåter Motokos inblandning i fallet tycker jag kan kännas märklig, på grund av denna personliga koppling. Men så är hon också väldigt bra på sitt jobb och hennes 100% cybernetiska kropp tål väldigt mycket stryk, är omänskligt akrobatisk och hon är dessutom en väldigt bra hacker. Dock möter Motoko en del motstånd inom den egna organisationen, av personer som anser att hon går för långt och agerar alldeles för mycket på egen hand, vilket förmodligen sitter i just den emotionella inblandningen.

Historien i Border:1 Ghost Pain är inte fullt lika svår eller komplex som i den ursprungliga filmen, utan något mer rättfram och lättare att få ett grepp om. Men där finns ändå någonting mer underliggande till storyn än vad som först visar sig. Stundtals kan det därför också bli något av ett huvudbry att hänga med i svängarna, men intresset hålls fortfarande uppe av den spännande intrigen – som får mig att försöka pussla ihop allting så gott jag kan, även om det inte är helt lätt alla gånger. Likt Ghost in the Shell är Border:1 Ghost Pain därför en film som gör sig bättre efter en andra sittning.

Vad som är desto blekare är, tråkigt nog, det visuella. Filmen ser förvisso inte dålig ut men jag tycker att den saknar väldigt mycket av vad som tidigare har utmärkt Ghost in the Shell som franchise, med såväl den tidigare filmen som serien Stand Alone Complex. Den stil man använder sig av här för att avbilda både karaktärer och miljöer är mycket blekare och mer simplistisk än tidigare. Karaktärerna är inte lika detaljerade och saknar utmärkande ansiktsdrag, medan miljöerna ser något tråkiga ut och inte alls känns lika framtida eller ens cyberpunk. Vår huvudsakliga hjältinna Motoko speglar väldigt mycket av detta då hon har fått betydligt mer feministiska drag och en mindre kroppsfysik, och därav inte alls känns som den ”supermänniska” hon tidigare har porträtterats som. Men eftersom detta också bara är den första av fyra filmer, som trots allt äger rum före såväl filmen som ovan nämnda serie, kan jag acceptera att den Motoko som presenteras här är menad att vara någon annan såväl till det yttre som inre.

Ghost in the Shell Arise 5

När eftertexterna till Ghost in the Shell: Arise – Border:1 Ghost Pain rullar är jag ganska nöjd över vad jag har fått se. Filmen är inget mästerverk som originalet från 1995 eller fullt lika intressant och välgjord som serien från 2002, och dessutom visuellt underlägsen de båda. Men det är ändå roligt att se karaktärerna, i huvudsak Motoko, porträtteras som någonting annat än vad man är van vid – och att få vara med på den resa som jag hoppas ska bygga upp hela Section 9 när man väl knyter an till originalhistorien. När nu denna introduktion till karaktärernas nuvarande läge är över hyser jag vissa förhoppningar inför nästa film.

Tomas Engström
tomas.engstrom@digitalescape.se

FAKTA:
Titel: Ghost in the Shell: Arise – Border:1 Ghost Pain
Språk: Japanska (engelsk text)
Genre: Sci-fi/Action
Längd: 50 min
Produktion: Production I.G

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *