GATE

Gate 1Mitt i Tokyo, på Ginzas välbefolkade gator, uppenbarar sig plötsligt en enorm port från vilken en armé av både människor och kreatur från en annan värld väller ut. När den lokala polismakten och japanska armén väl lyckas få bukt med hotet, har shoppingdistriktet förvandlats till ett blodigt slagfält och landets försvarsmakt är därför eniga om att attacken måste besvaras. En månad efter incidenten sänder man således iväg en stor del av landets självförsvarsstyrkor genom porten för att slå tillbaka mot invasionen, men om möjligt även försöka avhandla fred med det rike som döljer sig på andra sidan.

Kommentar: GATE var en av 2015 års stora fenomen som med sitt första avsnitt tog såväl den öst- som västerländska befolkningen med storm, när serien kastade in Japan i ett hypotetiskt krig mot ett fantasyrike. Vanligtvis tenderar ju de japanska krigsserierna utspelas i en avlägsen och högteknologisk framtid, med jättelika människokontrollerade robotar och utomjordiska raser som fienden. Men att här istället placera nutidens militärstyrkor i en klassisk fantasymiljö som omges av drakar, magi och medeltida drag är en väldigt uppfriskande och intressant omgivning för ett slagfält. Särskilt som GATE handlar om så mycket mer än bara soldater som strider mot varandra – då större delen av handlingen faktiskt äger rum utanför slagfältet.

Att man först och främst inleder hela serien med ett ödesdigert överraskningsangrepp nära centrala Tokyo, är ett lika chockerande som spännande sätt att fånga tittarens uppmärksamhet. När man sedan leder en del av den japanska försvarsmakten till den andra sidan och besvarar angreppet, byter man plötsligt sida och låter istället tittaren få se hur chanslösa imperiets trupper i denna värld är. Och någonting annat vore ju bara underligt, eftersom vi trots allt pratar moderna skjutvapen samt fordon mot svärd- och spjutbärande trupper till såväl fots som häst. Det blir en väldigt intressant vinkling på kriget när vi får se det från båda sidor och speciellt när krutröken väl har lagt sig och historien rullar igång på allvar, då man speglar krigets mörka sida vad gäller skador på civila.

Gate 3

I såväl vår egen värld som på andra sidan porten får vi följa ett mindre kompani som leds av YojiItami; en soldat i Japans självförsvarsstyrkor som visat prov på såväl stort mod som snabba beslut när han råkade befinna sig i Ginza vid attacken, varpå en befordran utdelades. Yoji är dock inte alls den typiska hjälten och visar ofta sin komiska personlighet, men det sker aldrig till en så pass hög grad att det skulle förlöjliga honom eller få honom att kännas fullkomligt malplacerad. Yoji har både ett gott hjärta, en väldig sympati för sina medmänniskor och en stark drivkraft vilket gör honom såväl omtyckt av de personer han möter, som till en god ledare av sitt kompani. Hans karisma, komiska sinne och intelligens vid skarpt läge gör Yoji omöjlig att inte tycka om i sin roll som seriens främsta huvudperson.

Men det finns fler karaktärer vid Yojis sida som också känns helt rätt och är charmiga av sig. Piña Co Lada må ha ett väldigt skämtsamt namn i våra ögon, men hon är också kejsarens dotter och sina blott 19 år till trots har Piña en viktig roll som medlare. Lelei la Lalena är en ung magikerlärling som fullkomligt slukar all information gällande vår värld och lär sig därför också snabbt att tala japanska, vilket gör att hon tidigt i serien blir en viktig kommunikatör mellan världarna. Rory Mercury å andra sidan är den karaktär som jag känner mig mest tveksam över, delvis gällande hennes roll i serien men främst hur hon porträtteras. Till det yttre ser Rory ut att vara så ung som 13 år, men på grund hennes status som halvgudinna så spelar utseendet bara ett spratt med alla. Hur oskyldig och dockliknande hon än må se ut i sin rödsvarta, gotiska utstyrsel så döljer sig en krigslysten och hänsynslös lieman bakom det så petita yttre. Hennes stridslust framstår alltsomoftast rent utav perverterad, när Rory med rödrosiga kinder och ojämna andetag sitter som paralyserad på grund av att hon kan känna när människor slåss och dör i närheten av henne. Det här karaktärsdraget och uppförandet känns något obekvämt, just med tanke på hennes unga utseende, och hon fyller inte en lika intressant eller viktig funktion i kriget som övriga personer i Yojis sällskap.

Gate 4

Som ni hör är det väldigt många kvinnliga karaktärer med i GATE och där finns dessutom än fler som presenteras med jämna mellanrum, alla viktiga för berättelsen eller små sidospår. Många av dem håller en lagom feministisk look, men eftersom detta ändå är en anime från Japan så existerar fortfarande en hel del sexualisering – som då främst yttrar sig i hur man låter personerna klä sig. Det är framförallt karaktärer med stor byst som tvunget ska bära de mest lättklädda av utstyrslar, eller ha väl utplacerade hål i sin outfit som verkligen förtydligar vad man vill lyfta fram hos dem. Tacksamt nog beter sig dock själva karaktärerna inte som våp utan har tvärtom en väldigt resolut eller och stark personlighet, vilket också får sägas om Rory.

Under de två säsongerna som i skrivande stund utgör GATE är det mycket som hinner hända såväl inom imperiet bortom portalen som i vår egen värld, och krigets påverkan skildras på ett mycket intressant och realistiskt sätt i båda världar. Det är lika otäckt som viktigt att få se hur ett land faktiskt skakas om av att ett krig bryter ut. I Japans fall blir det dock snarare tvärtom eftersom man nu är den ”vinnande” sidan och inte dras med några stora förluster utöver den första attacken. Såväl inledningsvis som mot slutet av den andra säsongen känns det faktiskt väldigt mycket som hur landet försöker rättfärdiga sin försvarsstyrka och visa upp vilken tur det är att den existerar, om ett anfall faktiskt skulle ske på riktigt. Men så har också författaren Takumi Yanai ett förflutet inom just Japans självförsvarsstyrkor. Publiceringen av animen, som baseras på en rad korta romaner vilka i sin tur även har översatts till manga, hamnade dessutom väldigt rätt i tiden under en period när Japan nyligen lagstiftat att deras militär inte längre enbart skulle syssla med självförsvar, utan även kunna ingripa oberoende av geografiska gränser.

Gate 5

Oavsett vad animationen av GATE än må ha haft för dolda syften eller ej är serien fortfarande väldigt bra på flera plan. Karaktärerna är minnesvärda. Konflikten mellan de två världarna lika intressant att följa som respektive världs inre konflikter. Skildringen av kriget sker på ett föredömligt sätt, och allting backas dessutom upp av en väldigt snygg grafisk stil. GATE är den första krigsserien jag sett där allting känns riktigt genomarbetat, smart och väl utfört och därför ser jag verkligen fram emot vad som kommer att hända härnäst, med en förhoppning om ytterligare säsonger av samma höga klass.

Tomas Engström
tomas.engstrom@digitalescape.se

FAKTA ANIME:
Språk: Japanska/Engelska
Genre: Action/Äventyr/Militär
Avsnitt: 24
Längd: 23 min/avsnitt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *