Game Dev Tycoon

Det är 1980-talet, du är en ny och ivrig spelutvecklare med en hemmastudio i garaget. Du har hårdvara, du har ett startkapital och du har ett par idéer… nu är det bara att börja koda och slå dig in på spelmarknaden! Under 35 år kommer du se trender komma och gå i branschen, nya och revolutionerande spelmaskiner avlöser varandra, så det är upp till dig att avgöra vilka spel du vill tillverka och till vilka system. Är din egen studio stark nog att släppa de stora titlarna själv, eller är det klokast att låta ett större bolag publicera åt dig? Vilka framsteg och forskningsobjekt behöver prioriteras för att gagna dig och göra just din spelmotor till den bästa? Så många beslut att fatta… allt medan tid och pengar tickar iväg.

GDT_1

I Game Dev Tycoon får man chansen att själv prova på att utveckla datorspel, vilken hårdvara de ska gå att spela på och hur de ska balanseras, bara för att nervöst vänta på recensionssiffrorna kort efter att spelet släppts. Ett par slarviga misstag med finjusteringen under utvecklingsfasen kan vara vad som skiljer miljonsäljande framgång från katastrof och konkurs.

Kommentar: Sedan jag började spela på familjens gamla PC, så har jag haft en förkärlek till peka-klicka genren och spel som Sim City 2000 eller UFO Enemy Unknown. Där finns något enormt tillfredsställande i att sköta om och övervaka framstegen när något växer fram, oavsett om det handlar om det exempelvis handlar om att sköta om en stad, ett nöjesfält eller forskningsresultat till att förbättra sina soldater. Åtminstone om det hålls på en ”lagom” komplex nivå. Att spela Game Dev Tycoon är på sätt och vis som att återvända till 90-talet och en stor del av de spelutvecklingsfilosofierna som fanns då, men uppdaterat både grafiskt och mjukvaromässigt till nutid. Det bästa av två världar.

GDT_3

Nu är, givetvis, den komplexa nivån på Game Dev Tycoon enormt strömlinjeformat för att ha ett enkelt spelupplägg som de flesta kommer att kunna plocka upp och spela. Var spelet skiner är att det är lätt att lära sig, men svårt att bli bra på. Även om det finns inbyggda hinder som försvårar att få ett perfekt betyg varje gång, är det möjligt att med noggrannhet och eftertanke skapa speltitlar som mottas positivt av både recensenter och kunder. Hur bra försäljningen går, beror till stor del på hur många ”fans” studion skaffar sig under tidens lopp som hjälper till att bygga på entusiasmen för kommande titlar. Antalet fans är dock inte bara stigande, efter att ha släppt ett spel som får urusla betyg och är fullt av buggar, kan antalet beundrare sjunka dramatiskt. För att hålla kunder och recensenter nöjda, gäller det att variera genre och ämne mycket och ofta, även om en välplacerad uppföljare kan väcka mycket intresse.

Essentiellt inleds en utvecklingsfas med att ett ämne och en genre väljs. Vilka ämnen som finns tillgängliga är ytterst begränsade och slumpvis valda, men kan utökas med lite efterforskning av dig eller en av dina framtida medarbetare. För att kunna forska fram nya ämnen, eller tekniska framsteg inom grafik eller andra funktioner, behövs vetenskapspoäng som tjänas in av att utveckla spel eller göra sidojobb.

GDT_5

När ämnet och genren är vald, tillsammans med vilken grafiknivå som ska användas, börjar utvecklingen. Vid tre tillfällen under spelets utveckling behöver spelaren avgöra hur tre delar av produkten ska prioriteras. Det kan vara allt från dialoger, grafik, ljud, spelvärlden, och så vidare. Beroende på vilket ämne och vilken genre du fokuserar på, desto viktigare är det att avgöra vad som prioriteras högst. Är dialogen viktig i ett actionspel, eller ska musiken eller grafiken få störst fokus i ett rollspel? Den samlade erfarenheten du skaffar kommer ge dig tips både nu och i framtida omgångar, men även då är det fortfarande svårt att välja helt rätt.

Om du inte råkar gå i konkurs, recensionerna är goda och det börjar ramla in pengar i företaget, så är det dags att flytta ut ur garaget och skaffa en lokal. Med lokalen kommer då möjligheten att skaffa personal, något som kräver en investering bara föra att få fram lämpliga kandidater och sedan en månadslön som stiger i takt med den anställdes erfarenhet och eventuella utbildningar du kan skicka dem på. Storleken på spelen du kan producera varierar, likaså vilken målgrupp du ska eller kan fokusera på, tillsammans med att det kan vara en god idé att hålla koll på när den nya stora spelmässan där du kan skapa intresse för framtida produkter inträffar.

GDT_6

Lika mycket som spelaren kan påverka vad som händer, finns ett slumpelement som dolt påverkar faktorerna i hur spel kommer mottas eller betygsättas. De olika tidsåldrarnas bekymmer och preferenser spelar in och har en del påverkan, men är svårt att förutse eller använda till sin fördel även för någon med koll på hur historien utspelade sig. Att säga att Game Dev Tycoon skulle vara perfekt eller fulländat är långt från sanningen, eftersom det förekommer en del mindre buggar som saktar ner spelupplevelsen, men förstör den inte. Den svenska versionen är inte helt optimal, där det finns utrymme för en del justeringar, på bland annat textbrytning och dialoger som inte är särskilt bra eller helt översatta ibland.

Men trots små buggar och textfel är Game Dev Tycoon enormt tillfredsställande och underhållande för någon med ett spelintresse och en förkärlek för den här typen av simulatorer. Åtskilliga timmar kan fördrivas med att engagerat justera inställningar och prova nya lösningar eller ämnen för att hitta det perfekta slutresultatet. När ett spel uppnår ett perfekt betyg med uteslutande 10:or från de fiktiva recensenterna, ger det en sådan tillfredsställelse och lust att försöka lyckas igen. Game Dev Tycoon är beroendeframkallande för dem som tilltalas av speltypen och kan rekommenderas varmt, men har man minsta tveksamma känsla inför upplägget är det nog lika bra att inte kasta pengar på det i onödan.

Danny Ahrling
danny.ahrlin@digitalescape.se

Fakta:
Utgivningsår: 2012
Genre: Simulator
Utvecklare: Greenheart Games
Plattform: Windows, Mac OS X, Linux

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *