Galilee

160622-2Butiksbiträdet Rachel Pallenberg får sig sitt livs chock när hon får se vem det är som är hennes nästa kund. Mitchell Geary, Amerikas mest åtrådda ungkarl, träder in i hennes liv och Rachel kan inte annat än att låta sig förföras av Mitchells charm. Hon blir det senaste tillskottet till den mäktigaste familjen i USA och till en början överväldigas hon av all flärd och lyx som hon har tillgång till som Mitchells fru. Men med åren svalnar lyckan och efter en tragisk händelse står det klart för Rachel att hon inte kan fortsätta att vara gift med Mitchell.

Det är inte första gången som en Geary-fru har problem med äktenskapet och det finns till och med ett speciellt hus på Hawaii som enbart är till för kvinnorna i familjen. Rachel beger sig dit för att samla sina tankar och där förändras hennes liv för alltid. Hon träffar en annan man och de inleder ett passionerat förhållande. Den kärlek som spirar på Hawaii kommer dock att bli bränsle på elden för en bitter och långdragen fejd.

Rachels nya kärlek är nämligen Galilee Barbarossa – ättlingen till en uråldrig och gudomlig släkt som gått på jorden sedan tidernas begynnelse. Hatet mellan Gearys och Barbarossas sträcker sig långt tillbaka i tiden och när nu Galilee has stulit Rachels hjärta blossar striden mellan klanerna upp igen. Familjen Geary vill inte bara utkräva hämnd på Galilee – de vill utrota alla Barbarossas en gång för alla. Mitt i kampen står Rachel utan möjlighet att förhindra de fasor som hennes kärlek har orsakat.

Kommentar: Skräckmästaren Clive Barker har gjort sig känd på grund av sin blandning av köttsligt våld, köttsliga lustar, makabra bestar och religiösa undertoner. Vad händer då om man tar bort själva skräckelementet från hans berättelser? Galilee tar steget bort från hans mardrömslika världar och fokuserar istället helt på vår egen. Det är människan som står i fokus, men naturligtvis är det de mörkare delarna av vår natur som Barker tenderar att utforska. Men bland skuggorna spirar något vackert som man inte riktigt har fått uppleva i en Clive Barker-bok tidigare.

Det är omöjligt att inte tänka på Romeo och Julia när man läser Galilee – ett förälskat par på var sin sida av en familjefejd låter ju onekligen bekant. Barker tar dock detta beprövade tema och gör det till sitt eget. Det blir inget sötsliskigt gullegullande här inte, men det blir ack så passionerat. Sexualiteten är alltid prominent i Barkers böcker och det här är inget undantag. Fysisk och själslig närhet bildar stommen för kärlekshistorien och Barker berättar övertygande om hur dessa båda förlorade själar finner varandra och varför deras vägar helt enkelt var tvungna att mötas.

För här har vi två ensamma individer – en kringflackande förlorad son till en nästan allsmäktig familj och en alienerad kvinna ingift i en kall och känslolös maktmaskin. Rachel är den som vi först lär känna och hon är till en början en typisk glad och öppen kvinna som kommer från enkla förhållanden. När hennes naiva livsbild så sakteliga börjar att krackelera i takt med att verkligheten kommer ikapp henne omformas hon framför våra ögon och ju längre tid hon spenderar som en Geary desto mer förtärs hennes själ.

Galilee, däremot, är desto mer av en mysterium. Han är som en naturkraft som kommer och går som han vill. Oket som Barbarossaklanens kronprins blev alltför tungt att bära, så han blev en rebell som tog till flykt ut på vågorna, för att göra just ingenting. Galilee är näst intill en mytisk figur i boken och det tar lång tid innan denna karaktär börjar ta form. Som en skröna målas denna gestalt upp av andra människor – han sägs vara sagolikt vacker, en fenomenal älskare och näst intill odödlig. Bakom dessa superlativ döljer sig en ensam och vilsen man som har ett enormt inneboende mörker.

Allt detta berättas genom Galilees bror. Barker har nämligen på ett elegant sätt skapat en ramberättelse där krymplingen Maddox bestämmer sig för att skriva en bok om spänningarna mellan Gearys och Barbarossas. På plats i Barbarossas familjehem L’Enfant tar Maddox hjälp av Galilees övriga syskon för att kunna berätta historien så korrekt som möjligt. Så sakteliga börjar ramberättelsen att väva in sig själv i sagan om Galilee och Rachel, vilket fungerar riktigt väl och ger en extra dimension till berättelsen.

Likaså väver Barker in Amerikas historia i denna bok. Jag är väldigt förtjust i alternativ historieskrivning när det görs på rätt sätt och Galilee presenterar sin version av historiens vingslag på ett fantasieggande och välbalanserat sätt. Barker går inte för långt med sin historieskrivning och det känns aldrig uppstyltat och påklistrat som det annars har en tendens att bli. De religiösa antydningarna i Galilee är däremot mer lagda åt det uppstyltade hållet och faller mig inte alltid i smaken, men lyckligtvis räddar Barkers prosa i stort sett alla av bokens brister.

För Clive Barker har aldrig förr känts så passionerad och inspirerad i sitt skrivande. Det här är den av hans böcker som har varit absolut lättast att helt förlora sig i och det är på grund av hur Barker sätter orden samman. Även om själva berättelsen inte är den mest originella av hans verk så är upplevelsen den mest intensiva och välskrivna. Boken är väldigt genomtänkt i allt från stilistik och struktur till karaktärer och miljöer. Det här är verkligen den berättelse som i mitt tycke visar upp vad Barker är kapabel till som författare.

För dem som är vana vid Clive Barkers skräckberättelser och vill ha mer av den varan kommer man att bli ohyggligt besviken. Är man däremot nyfiken på att uppleva vad denna författare kan göra med sin säregna stil om han filar bort skräcken så är Galilee ett måste. Om man är helt obekant med tidigare böcker och kan tänka sig en mörk Romeo och Julia-berättelse bör man titta närmare på Galilee. Clive Barker är dock inte en författare som passar alla, så var beredda på att inget är tabu i Barkers värld. Det kommer att bli explicita beskrivningar av allehanda sorter. Det kommer att bli fråga om att se djupare ner i människans natur. Man får inte rädas övernaturliga element. Är detta något som man kan uppskatta så rekommenderar jag att man låter sig slukas av denna tragedi med hull och hår. För mig var det en upplevelse som jag sent kommer att glömma.

Pavo Hemmingsson
pavo@digitalescape.se

Fakta:
Utgivningsår: 1998
Språk: Engelska
Genre: Drama/Thriller
Författare: Clive Barker
Förlag: HarperCollins

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *