FTL: Faster Than Light

Vi lämnar överljusfarten vid vår destination och börjar se oss omkring. Nästan omedelbart dyker ett främmande rymdskepp upp föröver. Att anropa dem visar sig vara meningslöst, när deras enda svar är att deras vapensystem värms upp. Det kommer inte vara möjligt med en diplomatisk lösning den här gången. Vi aktiverar våra sköldar, värmer upp strålkanonerna och färdigställer missiler för avskjutning. Drabbningen slår hårt, men sköldarna tar den mesta av skadan. Systemen är fortfarande funktionella och allt förbereds inför en ny anfallsvåg. Larmet går. Vi har inkräktare i motorrummet och med bara sekunders tvekan skickas besättningen i området i säkerhet och alla luftslussar öppnas för att oskadliggöra hotet innan maskineriet får för stora skador från inkräktarna. Situationen är för tillfället under kontroll och en känsla av seger fyller luften. Så kommer katastrofen. En fullträff på sköldsystemet har lämnat hela skeppet oskyddat. Träffarna som följer kort efter, får hela bryggan att skaka. Vapnen är skadade och syreaggregatet är utslaget. Det fruktansvärda ljudet av ventilationen som långsamt saktar ner avbryts av smällen som får skrovet att slutligen slitas i stycken och allt hopp är ute…

Allt som återstår är de insamlade poängen och möjligheten att spela igen…

FTL1

Kommentar: I en tid då datorspel oftast kräver ett engagemang på minst tio eller tolv timmar för att ”snabbt” spelas igenom, är det tillfredsställande med ett kort och koncist spel som kan plockas upp och spelas när lusten faller på. Att det, åtminstone i teorin, är lika lätt att lägga undan det är också ett enormt plus. Så när man äntligen upptäcker ett som inte bara är enormt tillfredsställande, utan också en enorm utmaning, är det en välkommen ljusglimt i tillvaron.

Att spela FTL: Faster Than Light är lika mycket en fängslande upplevelse som det är en frustrerande sådan. Men frustrerande av helt rätt anledningar. Även i FTLs lägre svårighetsgrad är fortfarande scenariona som spelaren möter en utmaning, på grund av det höga slumpmomentet. Det är bara möjligt att planera utifrån vad som händer just där och då, färdiga strategier är nästan omöjliga att använda. Allt handlar om att göra det bästa av situationen du befinner dig i och försöka göra de bästa besluten du kan under de rådande omständigheterna.

FTL4

I FTL är du ansvarig för ett rymdskepp som flyr undan en rebellstyrka som håller på att sätta samman en attack mot den galaktiska Federationen. Med ett litet, underbemannat, skepp tvingas du hoppa från punkt till punkt genom flera olika sektorer av galaxen i hopp om att lämna en varning om den kommande attacken, samtidigt som du hjälper rymdstationer, stoppar pirater eller tar dig an andra utmaningar. För varje lyckat uppdrag samlar du på dig resurser du kan uppgradera ditt eget skepp med, eller som kan spenderas i det fåtal butiker du stöter på under din resa. Den högsta prioriteten är att försöka hålla skeppet samman efter alla konfrontationer, få tillräckligt med energi för att driva alla uppgraderingar och se till att skaffa en tillräckligt stark arsenal med vapen för att, slutligen, ställas öga mot öga med rebellstyrkans flaggskepp.

Hur bra en genomspelning av FTL än verkar gå, behövs det inte många ödesdigra misstag eller olyckliga drag för att hela situationen ska förändras till det sämre. På samma vis kan en till synes misslyckad session plötsligt leda till flera oväntat enkla segrar. För varje sektor spelaren lyckas ta sig, blir utmaningarna och motståndet hårdare. Att de flesta sessioner slutar med ett massivt misslyckande är oundvikligt och borde vara extremt frustrerande, men lyckas vara motsatsen. Den underhållande spelmekaniken, möjligheterna i universumet och slumpmomentet gör det lockande att återbesöka. Det kombinerat med spelets korta speltid, som beroende på de slumpvisa scenariona och uppdragen du stöter på under din resa genom stjärnkartorna, kan ligga på runt en halvtimme till en timme, gör det enkelt att starta upp igen och försöka på nytt.

FTL2

Som många andra ”indiespel” på marknaden har FTLs skapare Subset Games valt att ge spelet en enkel grafisk stil. Här finns ingen överväldigande CGI eller häpnadsväckande filmsekvenser, hela spelet handling och innehåll berättas istället med textrutor. Istället för att bli ointressant eller oengagerade, hjälper det enkla utseendet FTL att hålla vad som är viktigast i fokus; spelmekaniken. För FTL är ett spel som är enkelt att lära sig att spela, men enormt svårt att bemästra. Vilken rutt som är bäst att välja genom varje sektors karta. Vilka sektorer som ska besökas eller undvikas. Vilka beslut som potentiellt kan leda till fler resurser och ett starkare skepp med en större besättning, eller till enorma bakslag som skeppet kanske aldrig kommer återhämta sig från. Vilka vapen ska man välja och hur ska de begränsade energiresurserna fördelas på dem och de andra systemen ombord? Vart ska man fokusera sina attacker på fiendeskeppet? Är det värt att offra en av de få missilerna som finns kvar, eller bör de sparas för att användas mot ett möjligt tuffare hot längre fram? Den enda lilla välsignelsen bland de svåra besluten är paus-knappen som ger spelaren ett andetag och chansen att fundera över sina alternativ.

FTL6

Med häpnadsväckande enkel, men hypnotiskt, musik och en engagerande spelmekanik är det svårt att inte försvinna in i FTL i timtal. Åtminstone för en sci-fi älskare som ser referenserna till Star Trek och Battlestar Galactica i upplägget. Subset Games har i FTL: Faster Than Light skapat något häpnadsväckande, som inte bara spelupplägg från strategispel från 90-talet utan också strömlinjeformar dem till en ny nivå av perfektion. Spelet är underhållande, för någon som gillar rymdstrategi, och enormt beroendeframkallande. När man, dessutom, äntligen klarat sig igenom och står som segrare, finns det fler skeppsmodeller och annat att låsa upp. Risken är, om man blir biten, att FTL kommer sluka många timmar framför datorn. De goda nyheterna är att hur frustrerande de timmarna än är, kommer de vara minst lika underhållande…

Danny Ahrling
danny.ahrling@digitalescape.se

Fakta
Utvecklare: Subset Games
Släppt: 2012/2014
Genre: Strategi/Rymd/Rougelike
Plattformar: Windows, Mac OS, Linux, iOS
Spelare: En spelare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *