Friday

Friday 1Föreställ dig lugnet på en isolerad ö, utan några problem med vare sig pirater, förnödenheter eller de faror som lurar i djungeln. På ön existerar inga måsten, där finns ingen annan än dig själv att ta hand om, och du bestämmer i din egen takt hur dagen skall fortskrida. Men så plötsligt spolas en främling i land och hela din vardag kastas omkull av att du får en oduglig, äventyrslysten dåre att ta hand om! Mannen presenterar sig som Robinson Kruse och av någon lustig anledning ger han dig namnet Fredag… Det finns bara en sak att göra för att friden på ön ska kunna återvända: du måste hjälpa denna Robinson att lämna ön, men för detta behövs det både mat, utrustning och noggrann planering så att karln inte svälter ihjäl eller bara dräps av djungelns alla djur…

Kommentar: Möt en mycket rolig tolkning av hur Robinson och Fredags relation egentligen såg ut på den ö där Robinson Kruse förliste, enligt Daniel Defoes så välkända roman från 1719. Friday är ett äventyrsspel för en spelare som genom sagda persons handlingar försöker hjälpa Robinson att lämna ön. Men inte för att man känner någon sympati för den stackars karlns situation, utan det var helt enkelt så mycket lugnare innan incidenten!

Spelet är helt kortbaserat och innehåller en intressant spelmekanik där man själv får bestämma hur stora risker man vågar ta för att komma närmare målet. Samtidigt kan man heller inte dra ut på spelet alltför länge genom att bara försöka spela säkert, då det dels finns en tidsgräns för hur länge Robinson faktiskt kan hållas kvar på ön och dels åldras han så sakteliga – vilket får digra konsekvenser för ens handlingar.

Friday 3

Spelrundorna är både snabba och enkla att avklara, men kräver sin planering och det är förvånansvärt lätt hänt att finna djupa veck lagda i pannan när man försöker bestämma sig för vad som är mest lönsamt! Vilket ofta har med ovan nämnda riskfaktor att göra; en kortlek med prövningar som talar om vad man möter för någonting i djungeln. Det kan handla om allt från enklare vardagssysslor såsom att utforska ön eller ta sig ut till skeppsvraket i förhoppning om att finna någonting där, till att behöva slåss mot vilddjur. För att tampas med dessa prövningar har spelaren en smal trave med stridskort till sitt förfogande, som man drar ett bestämt antal av. Här är det inte svårare än att addera och subtrahera de siffror som stridskorten visar för att försöka överstiga svårighetsgraden på prövningskortet. Genom att uppoffra en av sina 20st livsmarkörer, formade som grödor, kan man själv välja ifall det är värt att få dra ytterligare stridskort – men självfallet förlorar man spelet ifall dessa markörer någonsin tar slut.

Friday 4Här i ligger också ett mycket intressant beslut för spelaren. För även om man förstås väldigt gärna vill övervinna en prövning, då detta innebär hur spelkortet omvandlas till ett stridskort för framtida spelrundor, så finns det också en poäng med att misslyckas med en prövning. I det fallet kan spelaren nämligen få göra sig av med utspelade stridskort som man inte längre önskar ha med i sin kortlek, då dessa så sakteliga kommer att spela ut sin roll i takt med att prövningar övervinns och omvandlas till mer kraftfulla stridskort. Än viktigare blir det när man väl tvingas blanda om alla sina använda stridskort, för detta symboliserar att tiden på ön passerar och Robinson blir allt äldre – vilket resulterar i hur särskilda ålderdomskort blandas in tillsammans med stridskorten, vars stridsvärden samt korteffekter är bestraffande negativa.

Friday 5Tiden passerar även när alla prövningskort har blivit dragna och därmed måste blandas om. Det här är den inbyggda klockan som jag hastigt har nämnt och denna bestämmer hur pass länge en spelomgång kan pågå som längst. Spelets svårighetsgrad går då nämligen upp ett steg och det finns tre steg totalt. Varje steg bidrar till att samtliga prövningskort blir snäppet svårare att övervinna och när korten tar slut för tredje gången, måste Robinson bege sig iväg på sin flotte – ut på sjön där man möter två piratskepp, kort som har slumpats fram vid början av spelomgången. Att strida mot dessa fungerar till mångt om mycket som att försöka överkomma en prövning och man möter ett piratskepp i taget. Lyckas man överkomma respektive piratskepps svårighetsgrad kan man titulera sig vinnare.

Friday är ett oerhört utmanande spel som kräver en intressant kombination av planerande och risktagande, vilket gör det både roligt och spännande att försöka ta sig igenom. Totalt sett finns där inte alltför många spelkort att titta på och man lär sig därför snabbt vad leken innehåller – vilket också gör en till en allt bättre spelare när man faktiskt har kunskap om vilka prövningar som kan vara värda att ge upp, i förhoppning om att det där ännu lite bättre stridskortet skall dyka upp härnäst och vara mer värt att satsa allt krut på. Att spelet har en inbyggd tidsgräns känns inte lika begränsande som det gör spelet än mer intressant och positivt stressande, samtidigt som ålderdomskorten skänker både ett extra steg av ångest och gör det än viktigare att tänka sig för hur pass snabbt man egentligen ska ta sig igenom sina stridskort för att få kunna blanda in de nyvunna. Att en spelomgång dessutom går så pass snabbt gör det lätt att man tänker ”bara en omgång till, den här gången skall jag göra ännu bättre ifrån mig!”. Ett utomordentligt solitärspel för den som vill ge sig själv en tankenöt.

Tomas Engström
tomas.engstrom@digitalescape.se

FAKTA
Typ: Kortspel
Språk: Engelska
Antal spelare: 1
Speltid: 30 min
Från: 10år

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *