Fables 3: Storybook Love

F3SL-covAllt verkar ha återgått till det normala för de boende i fabelsamhället, när Bigby har ett oroväckande möte utanför grindarna. En journalist har i hemlighet gjort efterforskningar på de boende han sett komma och gå i fabelsamhällets stadshus och har dragit en del sanslösa slutledningar. Trots att mannen har fel i sina antaganden, är det oroväckande om han har bevis för att de boende där är odödliga. Att resonera med mannen verkar inte möjligt, så en kupp måste iscensättas för att säkra fablernas fortsatt ostörda tillvaro. Även om de inblandade kan behöva tänja på gränserna för vad som är rätt eller fel för att lyckas.

Samtidigt har personer inom samhället dragit slutsatsen att Bigby måste undanröjas och att Snövit är ett hinder i vägen till framgång. Men det enda sättet att oskadliggöra dem ostört, utan vittnen, är om de kan ”övertalas” att resa bort från samhället ett par dagar. Väl borta kan någon med en personlig vendetta till de båda göra deras försvinnande permanent…

Albumet är det tredje i serien om Fables och innehåller också två novellberättelser; en om Jacks äventyr i slutskedet av det Amerikanska inbördeskriget och en om lilleputtfolket.

Kommentar: Efter att handlingarna som startades i Fables: Legends in Exile och Fables: Animal Farm avslutats, trots att det finns personligt groll mellan de olika fablerna, så återvänder ett normalt lunk till samhället och öppnar för nya möjligheter. Att albumet först låter oss få ta del av Jacks äventyr är en välkommen omväxling och ger läsaren möjligheten att utforska honom mer, kontra det som redan setts av honom i albumserien. Att hans val och resonemang ofta hamnar i moralens gråzon mellan vad som är rätt och fel, fortsätter att bidra till hans karaktärsdrag, och det är givande att se hur han agerar i de situationer som uppstår efter hans handlingar. Historien är kort, men är trots det enormt tillfredsställande.

F3SL-1

När handlingen återvänder till ”nutid” och Bigby åter igen blir fokuspunkten för berättelsen, dröjer det inte länge innan det dyker upp problem. Att man nu inledningsvis valt att göra en av de ”normala” till den som ställer till problem för fabelsamhället är ett steg i rätt riktning. Det har redan etablerats att de båda samhällena lever inpå varandra och att det bara är en tidsfråga innan det uppstår en situation som måste lösas. Även om journalisten Tommy Sharp är något typisk som den hårdnackade murveln som inte ger sig innan han fått materialet till artikeln han skriver, så är det uppfriskande att han inte listat ut sanningen utan snarare byggt upp en teori baserat på sin fantasi. Men även om den bygger på felaktiga antaganden, så pekar den ut personer och fakta som kommer sätta rampljuset på de skygga fablerna och deras säkerhet blir hotad. När övertalning eller hot inte är ett alternativ, väljer man att sätta samman en grupp för att ta sig in i Sharps boende för att förstöra bevisen i den mån det är möjligt. Att gruppen dessutom använder personer och talanger som är kopplade till deras sagoursprung gör denna inbrottshistoria än mer underhållande och spännande, särskilt när komplikationer uppstår och gruppen måste ta ännu längre in i den moraliska gråzonen.

Övergången i handlingen från Tommy Sharp till Bigby och Snövits överlevnadshistoria är naturlig och de båda historierna hänger samman genom de gemensamma händelserna. Oroligheterna som pyrt under ytan en längre tid, får en förhållandevis tillfredställande upptrappning och konfrontation, även om historien är långt från felfri. En del av förutsättningarna som behövs för att göra förloppet möjligt är så specifika och kräver att Snövit, men främst Bigby, säker garden och agerar klumpigt eller ur karaktär. Det är en mindre brist och inget som förstör helheten, men kommer leda till konsekvenser i framtida historier. Till det kommer också en större insyn i Bigby, vem han verkligen är och förklaringar till varför han skaffat sig dåliga vanor som kedjerökning. Där finns också ömma och lugna scener mellan Snövit och Bigby, i sin rätta gestalt, som ger en ovanligt avslappnad atmosfär för serien, särskilt med tanke på det överhängande hotet.

F3SL-3

Trots det skakigare berättandet och uppdelningen i flera historier, där några inte är sammanhängande till den överhängande berättelsen i Fables: Storybook Love, så finns det en hel del att hämta här. Bill Willingham visar att han har ett bra grepp om sina versioner av de klassiska sagovarelserna, även om han tar sig ett par små friheter för att sätta igång en serie händelser. Strukturen och berättartempot är som alltid välgjort och leder till en härlig upplevelse. Detsamma gäller teckningarna som håller samma höga standard som tidigare. Den enda brist som är iögonfallande, är valet att under albumets andra halva i huvudhistorien nästan sluta rita ögon och mun på Bigbys mänskliga gestalt. I en del vinklar och bildkompositioner fungerar det estetiska valet, men ser i långa loppet udda ut. När det dessutom är en roll som är i rampljuset större delen av historien, är det distraherande och ett svårt val att förstå.

Fables: Storybook Love är en bra fortsättning på Fables och låter historien återställas lite efter de föregående albumen. En del betydelsefulla val och konsekvenser inträffar som kommer att lämna spår i resten av serien, vilket gör Fables: Storybook Love till en viktig länk i kedjan. Trots detta är albumet, jämfört med föregångarna, långsammare och mer splittrad, samtidigt som det fortfarande är underhållande och välskriven läsning.

Danny Ahrling
danny.ahrling@digitalescape.se

Fakta
Av: Bill Willingham, Mark Buckingham, Lan Medina, Bryan Talbot
Språk: Engelska
Genre: Äventyr/Drama
Sidor: 194
Förlag: Vertigo

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *