En man som heter Ove

EMSHO-covOve är en man med bestämda principer! Ordning och reda, tillsammans med en rejäl dos plikttrogenhet, är de levnadsregler som han pedantiskt följer var dag, från morgon till kväll. Även om det är något som gör den regelbestämde herren impopulär bland många andra boende i området och medarbetare på tågverket. När han dessutom förlorar jobbet och saknaden efter hans bortgångne hustru Sonja blir för stor, bestämmer sig Ove för att ta sitt eget liv. Efter att noggrant sett till att all mat är slut i kylskåpet och att telefonabonnemanget är avslutat, klär han sig i sin finaste kostym och gör sig redo att hänga sig i vardagsrummet. Just då kör en nyinflyttad familj in med flyttlasset i Oves brevlåda…

Både bristen på kompetens att köra med släp och de ignorerade reglerna om förbjuden bilkörning i området blir för mycket för Ove som kastar sig ut genom ytterdörren. Trots utskällning, argt viftande med händerna och ett bryskt övertagande av bilen för att se till så släpet kommer rätt, ser den gravida mamma Parvaneh i familjen något mer i Ove än bara den sure och grinige mannen. Plötsligt, till Oves stora förskräckelse, är han inte bara involverad i den nyinflyttade familjen med barnpassning och bilskola, utan allehanda småtjänster och bedjan om hjälp sätter käppar i hans hjul. Allt han vill är ju bara att göra slut på eländet och få lite lugn och ro..!

Kanske kommer minnena från förr och allt som händer nu att lyckas spräcka Oves bistra fasad?

EMSHO-1

Kommentar: Boken En man som heter Ove, av Fredrik Backman, blev en storsäljare och med både dess popularitet och framgången för Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann så var det bara en tidsfråga innan Ove skulle komma på bioduken. I likhet med Hundraåringen så utspelas En man som heter Ove både i dåtid och nutid, då vi lär känna Ove på djupet efter att ha introducerats för den man han kommer att bli, men den stora skillnaden ligger i hur det förflutna utspelas. Istället för att vara ett bombastiskt äventyr med exotiska platser och personer där häpnadsväckande saker händer, är Oves liv förvånansvärt ordinärt… och hur otroligt det än kan verka, är det vad som gör historien både gripande och engagerande. Genom slumpens nyck händer både lyckliga och förödande saker för vår numera buttre tågverksförman. Istället för att bara fokusera på det visuella har man valt att satsa på att skapa gripande händelser och levande rollfigurer.

Det kan låta underligt att säga att ett drama med så mycket komik har rollfigurer som både känns levande och har nivåer, men det är resultatet av ett utomordentligt arbete med manus från Hannes Holm och gedigna rollprestationer från hela skådespelarensemblen. Även om det finns prestationer som kunde varit bättre eller mer finslipade, är det överhängande intrycket överväldigande. En man som heter Ove är inte bara genuint gripande och underhållande på ett tragikomiskt vis, men ger tittaren en stark upplevelse av att under ett hårt yttre kan det finnas ett sårat inre med mycket sorg och frustration.

EMSHO-3

Rolf Lassgård porträtterar Ove väl och med helt rätt inlevelse, som står ut genom hela filmen, något som är en fröjd att se. Detsamma gäller Oves förflutna där Filip Berg gestaltar en yngre och till en början inte lika ärrad man. Utan att vara för övertydlig, bjuds tittaren med på en hjärtskärande serie händelser som den äldre Ove bistert håller inom sig och vägrar dela med sig av till omgivningen. Bara den nya grannen Parvaneh, utmärkt spelad av Bahar Pars, gör försöket att komma under ytan och förstå den regeltokige och arga granne hon och hennes familj fått, så ett band knyts till Oves stora förskräckelse.

Nutid och förflutet blandas väl samman med varandra, oavsett om förändringen i berättande är resultatet av ett av Oves självmordförsök eller att något fångar hans uppmärksamhet och därigenom får minnena att flöda. Den enda biten i pusslet som känns påtvingat, med undantag då Ove faktiskt berättar om sitt liv för någon, är berättarösten som understryker det förflutna. Men trots att den bryter illusionen delvis och på metaforiskt vis vänder sig till publiken för att tala direkt, så är innehållet relevant för att ge händelserna kontext som kunde gått förlorad. Det är svårt att se hur de skulle ha gjort det annorlunda, men är en av de potentiella bristerna med att använda berättaröst till scener som inte uttryckligen berättas av någon för en specifik lyssnare.

EMSHO-2

Estetiskt är En man som heter Ove ytterst grå, men ändå oerhört vacker. Nivån på detaljarbetet för att återskapa det förflutna är så hög och omsorgsfull att det ofta är lätt att tro att det är äkta. Kläder, fordon och platser ger rätt smak och intryck som är oerhört starka, särskilt i kontrast med den moderna världen Ove inte längre vet om han hör hemma i. Något som också fångats mästerligt i kameraarbete och klippningen i efterproduktionen på ett sätt som gör det förvånande att det är en svensk filmproduktion. Där finns en utsökt blandning av kameravinklar, bildberättande och samspel medan drama och humor, ofta svart, utan att det går för långt med någondera.

Då jag i skrivande stund inte läst Fredrik Backmans roman som filmen bygger på, kan jag ändå säga att En man som heter Ove är en fantastisk filmupplevelse som tveklöst gör mig nyfiken på boken. Rolf Lassgård och Bahar Pars gör, tillsammans med resten av skådespelarna, det här till en av de svenska filmer som bara måste ses. För även om inga världsomspännande händelser håller på att inträffa, så handlar historien om hur små liv kan sträcka ut sig och påverka de liv som finns omkring dem. Hur en vänlig gest, ett engagemang och ett varmt hjärta kan väcka levnadslust… även i en sur och bitter gammal gubbe.

Danny Ahrling
danny.ahrling@digitalescape.se

Fakta:
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Genre: Dramakomedi
Regi & manus: Hannes Holm
Skådespelare: Rolf Lassgård, Bahar Pars, Filip Berg, m.fl.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *