ElfQuest Adventure Game

Alverfolket lever ett förhållandevis lugnt liv, men ibland blir vardagen abrupt avbruten när våldsamma människor eller förrädiska troll närmar sig stammens utkanter. Sin fredliga natur till trots är man dock långt ifrån försvarslösa och räds därför inte att ta till såväl vapen som sina vargar för att skydda nära och kära! Låt ledaren Skarpegg leda sina alver genom äventyrliga uppdrag när du och dina vänner rullar tärningar och tillsammans tar er an alla de utmaningar som ElfQuest Adventure Game har att erbjuda.

Kommentar: Alverfolket, eller ElfQuest som serien heter på sitt originalspråk, är för många av oss en lika fantastisk historia om en stam alver som det även är ett kärt barndomsminne. Trots sin storhet på 80-talet och hur författar- och tecknarparet Richard samt Wendy Pini fortfarande publicerar album, så har där inte hänt så mycket i övrigt med namnet ElfQuest. Man släppte ett mycket begränsat antal actionfigurer, det har varit tal om en animerad adaption och 1986 kom ett enklare brädspel. Nu har utgivaren Cheeky Dingo Games finansierat ett kortspel genom Kickstarter, där 1-4 spelare kontrollerar kända karaktärer från seriealbumen och tillsammans skall man genomgå ett antal prövningar med karaktärerna från serien.

ElfQuest Adventure Game är som sagt spelbart såväl solitärt som med flera spelare och oavsett antalet deltagare så har man alltid fyra Vargryttar-karaktärer i spel. Varje karaktär kommer med ett antal spelkort som talar om hur pass effektiv den är på att äventyra, vilket utgörs av tärningar samt nyckelord som kan användas för att få slå om tärningar. Målet för spelarna är att ta sig igenom ett scenario helskinnat och varje scenario består av ett antal äventyrskort, med utmaningar och prövningar som behöver överkommas genom att spelarna turas om med att slå sina tillåtna tärningar. Spelrundorna kallas här för ”säsonger” och om spelgruppen inte lyckas sig igenom ett scenario, det vill säga fullfölja äventyrskortens kriterier, inom ett begränsat antal säsonger så bestraffas man inför nästa spelomgång.

ElfQuest 2

Det här är praktiskt taget hela spelet, förklarat i ett enda stycke. Detta hade inte nödvändigtvis behövt vara någonting negativt eftersom enkla spel dels kan tilltala fler personer, oavsett tidigare spelvana, dels kan en kortare speltid innebära att upplevelsen blir mer kompakt och därmed roligare per tidsenhet. Dessvärre missar man att göra någonting av själva temat här. Oavsett om jag väljer Skarpegg, Månskära, Himlavis eller någon av de andra vargryttarna som jag har vuxit upp med, känner jag inte någon direkt skillnad mellan dem i spelet – på grund av hur allting handlar om tärningar. De svårigheter som man genomgår på ett äventyrskort representeras alltid av en siffra och man behöver överstiga ett bestämt värde med sina slagna tärningar för att prövningen ska kunna avklaras. Korten använder sig av färgkoder samt symboler för att tala om hur många tärningar man kan tillgodoräkna sig, beroende på vem av vargryttarna som man gestaltar. Tillsammans med ett antal nyckelord som går ihop med karaktärernas personlighet, vilka kan tillåta omslag på tärningarna, så är dessa antal tärningar det enda som skiljer karaktärerna åt.

Och samma tomma utförande har de så kallade äventyren man ska ta sig igenom. Bilder från seriealbumen samt en tillhörande titel försöker bygga upp varje enskilt scenario och skapa ett äventyr från serien, med sina tillhörande spelkort som man successivt behöver arbeta sig igenom. Men alla prövningar utförs som sagt på samma vis och erbjuder ingen som helst variation till sig, mer än att somliga endast kan utföras av en ensam spelare medan andra tillåter flera spelare att slå sina tärningar tillsammans. Spelrundorna ser därför alltid likadana ut: titta på det aktuella äventyrskortet, slå det tillåtna antalet tärningar, slå om tärningar om möjligheten finns. Räkna därefter ihop antalet lyckade tärningsresultat och ta den belöning eller bestraffning som hör kortet till, beroende på vad utfallet av tärningarna blev. Så snart som ett äventyrskort är avklarat vänder man upp nästa. Repetera processen tills alla äventyrskort för scenariot är avklarade. Hur detta upprepade och monotona tärningskastande ska återspegla de fantastiska äventyr jag läste om som liten parvel, undgår mitt förstånd.

ElfQuest 3

ElfQuest Adventure Game är ett praktexempel på när man misslyckas med att blanda tema och spelmekanik. Utöver de fantastiskt vackra illustrationerna av Wendy Pini finns här ingenting alls som lyckas representera franchisen. Tärningskastandet är inte bara repetitivt utan dessutom en enorm slumpfaktor som styr alldeles för mycket av spelet. Den enda känsla av kontroll som lämnas till spelarna är en mycket vag sådan som hör karaktärerna till, men detta hade lika gärna kunnat slumpas fram eftersom det inte existerar någon vidare balans mellan dem. Att regelhäftet dessutom är så dåligt skrivet att man har tvingats släppa ett helt nytt i digital form, med tillhörande korrigeringar av feltryckta spelkort, är bara en av många bidragande faktorer som får mig att undra hur utvecklingen av det här spelet egentligen har gått till… Kan de som gav sina pengar till slutprodukten verkligen känna sig nöjda med vad man här har varit med och förverkligat? Själv hade jag varit djupt besviken.

Tomas Engström
tomas.engstrom@digitalescape.se

FAKTA:
Typ: Kortspel
Språk: Engelska
Antal spelare: 1-4
Speltid: 60 min
Från 12 år

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *