Doctor Who: Genesis of the Daleks

DW-GotD_covDen tidsresande och fredsälskande utomjordingen ”The Doctor” reser med sina mänskliga medresenärer genom tid och rum när de plötsligt ofrivilligt befinner sig på en främmande planet. De har plockats upp av en representant från Doktorns eget folk, the Time Lords, med ett uppdrag åt honom; Doktorn ska försöka förhindra Daleks, den mest fruktade rasen och krigsmakten i universum, från att skapas… eller om möjligt försöka förändra deras utveckling i hopp om att de ska bli mindre aggressiva.

Uppdraget står i stark kontrast med Doktorns moraliska värderingar, men han kan inte undvika att se fördelarna i att mildra det destruktiva inflytande som Daleks kommer ha på universum. Motvilligt tackar han ja till uppdraget och blir strandsatt, tillsammans med Sarah Jane Smith och Harry Sullivan, på den sargade planeten Skaro…

Snart inser de att planetens skick beror på stridigheterna mellan två raser, Thals och Kaleds, som har pågått i hundratals år. Användandet av både kärnvapen och biologiska stridsmedel har gjort att de båda håller på att mutera bortom all räddning och Kaleds enda hopp är deras främsta vetenskapliga geni, den gravt handikappade Davros, ska hjälpa dem att hitta ett sätt att både bevara deras art och vinna det eviga kriget. Bara de tre nykomlingarna vet att Davros har egna mål med sin forskning och framtidens skugga lutar sig tungt över händelserna på Skaro…

Äventyret sändes 1975 och är en del av den 12:e säsongen av Doctor Who.

DW-GotD_1Kommentar: Genesis of the Daleks är ett av de mest välkända äventyren från den så kallade klassiska eran av tv-serien Doctor Who, före seriens förnyelse under 2000-talet. Innan dess hade Daleks varit en av de, om inte den mest, ikoniska motståndare som Doktorn och hans medresenärer kämpat. Trots att deras utseende, jämfört med modern science fiction, kan verka lite alldagliga i genren, var de ett revolutionerande inslag när de dök upp tillsammans med Doctor Who under det tidiga 1960-talet. Innan dess hade utomjordingar oftast representerats av stora och klumpiga maskeraddräkter eller med enstaka proteser pålimmade för att skilja dem från människor. Daleks, skapade av Terry Nation, var ett av de första utomjordiska tv-hoten som såg främmande och hotfullt ut, med ett utseende som mer liknade en stridsvagn. Deras enkelspåriga mentalitet, överdrivna fokus på militär precision och slagord om utrotning, gjorde dem till en svårknäckt fiende som imponerade i de engelska tv-sofforna.

Det var, i en tv-serie om tidsresor, bara en tidsfråga innan det skulle bli aktuellt att titta närmare på varifrån dessa varelser en gång kom och varför de blivit vad de är. Även om man väljer att ha ett klassiskt format på händelserna, där skapelsen har sina rötter i en galen vetenskapsmans omänskliga tankar och värderingar, spenderas mycket av speltiden på att lägga en grund för vad som gjort omständigheterna till den negativa utvecklingen möjlig; det eviga kriget och de drastiska levnadsförhållandena där det enda viktiga är seger och överlevnad. Terry Nation lägger en god grund i sitt manus med moraliska tvivel, där det är möjligt att förstå och sympatisera med de båda fraktionerna i kriget, trots att vad de gör är destruktivt. Att Doktorn och hans medresenärer är väl medvetna om vad som håller på att hända, men tvingas försöka påverka händelserna försiktigt och med antydningar, gör att det finns en spännande dynamik mellan det hopp folket på Skaro känner och vetskapen om framtiden som de tre tidsresenärerna har. Samtidigt finns skakningar i grunden med interna problem, misstro bland forskare som jobbar på Dalek-projektet och annalkande mutantrevolution som ger extra krydda till handlingen.

Skådespeleriet är, jämfört med modern tv, extremt teatralt och på en nivå som ibland kan göra händelserna övertydliga för en ovan tittare. Doktorn, som under den här eran porträtteras av Tom Baker, är som förväntat en upplevelse att se. Även om Bakers prestation som den excentriske och underliga utomjordingen, ofta drar åt det mer komiska och lättsamma, finns det material med tyngd för honom att agera med i Genesis of the Daleks och där uppstår situationer där han har enorma inre konflikter över vad han borde göra och vad som egentligen är det rätta. Tom Baker visar här varför han har blivit en av de mest ikoniska versionerna av Doktorn med en solid prestation, mycket väl uppbackat av Elisabeth Sladen och Ian Marter i sina respektive roller som Sarah Jane Smith och Harry Sullivan. Trots de tres prestationer är det Michael Wisher i sin roll som Davros som till stor del stjäl samtliga scener han dyker upp i, mycket på grund av hans närvaro och tragiken som omger rollfiguren. Det enda som drar ner rollen är de tveksamma specialeffekterna, främst ansiktsmasken. För som i alla andra äventyr i Doctor Who, har Genesis of the Daleks producerats med en mycket begränsad budget och det märks i det spartanska utseendet på dekoren som används genom historien. Fastän det vid vissa tillfällen kan sticka i ögonen på tittaren, är historien stark nog att bära genom de svagare partierna där en för snäv budget gjort det omöjligt att prestera mer.

Genesis of the Daleks är ett av de klassiska äventyren alla Doctor Who-fans bör se. Både för att det är ett av de bästa och mest välskrivna äventyren i seriens historia, men också för att händelserna där kommer ha effekter på den moderna fortsättningen på serien, där konflikten mellan Daleks och Time Lords har eskalerat. Om en älskare av den moderna Doctor Who bara ska se ett enda äventyr från den klassiska eran i sitt liv, bör det vara Genesis of the Daleks.

Danny Ahrling
danny.ahrling@digitalescape.se

FAKTA
Språk: Engelska
Genre: Sci-fi/Äventyr/Drama
Avsnitt: 6
Spellängd: 25 min. (150 min. tot.)
Produktion: BBC

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *