Ant-Man

Ant-Man-150506Ingenjören Scott Lang har precis blivit utsläppt ur fängelset. Hans brott var att ha hämnats på företaget där han jobbade efter att ha upptäckt att de stal pengar från deras kunder. Som en fri man har han för avsikt att bli hederlig igen, men det är omöjligt för Lang att hitta ett nytt jobb i och med hans kriminella förflutna.

Brottens bana verkar vara det enda sättet för Lang att tjäna pengar så att han kan börja betala barnunderhåll och få träffa sin dotter igen. Hans vän Luis har hört talas om ett jobb som är perfekt för Langs talanger och till slut ser den desperate ingenjören inget annat val än att acceptera. Jobbet är att bryta sin in hos den välkände forskaren Hank Pym och länsa hans hemliga kassaskåp. Jobbet går som planerat, men när Lang öppnar kassaskåpet är det enda som finns där något som ser ut som en konstig motorcykelmundering.

När Lang undersöker sitt stöldgods närmare upptäcker han att dräkten har förmågan att krympa honom ner till en myras storlek. Han blir samtidigt kontaktad av Hank Pym, som har haft Lang under uppsikt under en längre tid. Det finns människor som är ute efter Pyms krympningstekniologi och han behöver Langs hjälp för att hålla den hemlig. Pym kan inte längre bära dräkten och han har utsett Lang till hans värdiga efterträdare. Scott Lang ges således inte bara möjligheten att bli en riktig hjälte utan även möjligheten att bli den nästa Ant-Man.

photos-7Kommentar: Ant-Man var ett passionsprojekt för regissören Edgar Wright och det var många som ivrigt väntade på att få se vad Wright skulle hitta på med en superhjältefilm av det här slaget. När Wright, efter flera år av att ha utvecklat Ant-Man, hastigt och lustigt lämnade projektet efter meningsskiljaktigheter med Marvel/Disney blev ilskan stor bland fansen. Det blev genast mycket negativ publicitet om Ant-Man och människor var snabba med att döma ut projektet på förhand. Jag måste säga att jag var en av dem som såg Wrights avhopp som ett dåligt omen, men efter att ha bevittnat resultatet kan jag konstatera att oron över Ant-Man inte var befogad. Det är en något annorlunda Marvel-film, den saken är säker, men det är absolut inget negativt. Mycket av Edgar Wrights arv finns dessutom fortfarande kvar i filmen, så det finns gott om smarta repliker och underfundig humor inbakad i denna småskaliga berättelse.

För passande nog så har man krympt omfånget av denna superhjältehistoria. Det är inte fråga om en hjälte som ska rädda världen från undergång med slagsmål till höger och vänster. Ant-Man är egentligen inte en actionfilm överhuvudtaget. Upplägget för filmen följer mer de klassiska ”heist”-filmerna, där man får följa tjuvar i färd med att genomföra en stor, välplanerad stöt. Den här typen av berättande är verkligen en perfekt inramning för hjälten Ant-Man och det ger en mycket passande spelplats för att introducera publiken för den nya superhjälten i Marvel-universumet.

Efter att ha varit lite skeptisk till att börja historien om Ant-Man med Scott Lang och inte Hank Pym blev jag även här motbevisad. Genom att hoppa in mitt i berättelsen undkommer man först och främst många av de typiska bromsklossarna för en ursprungsberättelse. Ant-Man har redan existerat både länge och väl när filmen påbörjas, så det blir inte fråga om någon utdragen och vattentrampande expositionskavalkad. Inte heller känns det som man kastas huvudstupa in i handlingen utan att veta vad som pågår. Man får faktiskt det bästa av två världar när man gör första filmen av Ant-Man med Hank Pym som lämnar över facklan till Scott Lang.

antman-movie-970x0Det som jag saknar i denna berättelse är emellertid att man har valt att inte inkludera Hank Pyms sinnessjukdom i filmen. Man insinuerar visserligen vid flera tillfällen att det inte riktigt står rätt till med Pyms psyke, men det skulle vara riktigt intressant att ha utvecklat Pyms instabila mentalitet till följd av att ha använt Ant-Man-dräkten för länge. Det är dock ett obetydligt klagomål, för jag uppskattade egentligen porträtteringen av Hank Pym. Michael Douglas gör honom till en vördnadsfull och principfast person vars trauman näst intill har slitit både honom och hans familj i stycken. Även Scott Lang var riktigt väl gestaltad av den putslustige Paul Rudd. Han har en vardaglighet i sitt agerande som passar Lang och den skojfriska värmen i Rudds rolltolkning får mig att tänka på Chris Pratts Star Lord – det är samma älskvärda karaktärsbyggande som pågår i Ant-Man och än en gång har det bevisats att komiker verkligen blir de bästa superhjältarna.

Den visuella gestaltningen av Ant-Man är minst lika underhållande och lovvärd. Utformningen av dräkten ser ut att vara lite hafsigt genomförd på ett så härligt vis. Pym verkar ha satt funktion över stil och form när han skapade dräkten, vilket var något som fick mig att dra på smilbanden. Något som definitivt inte var hafsigt genomfört är krympningseffekterna som håller en en väldigt hög klass. I avsaknaden av actionscener fyller dessa effekter definitivt upp tomrummet och jag väljer absolut spännande effekter av det här slaget över långdragna strider utan att tveka. Det finns gott om visuell flärd i Ant-Man, men inte så pass att det visuella tar överhanden. Man bygger upp bilderna och effekterna kring storyn och man klarar av allt specialeffektsarbete utan att Ant-Man börjar kännas som en tecknad film.

Med denna uppsjö av positiva överraskningar kan jag inte annat än att ge tummen upp för Ant-Man. När eftertexterna började att rulla kunde jag snabbt konstatera att jag just hade upplevt den bästa superhjältefilmen sedan Guardians of the Galaxy och en av de bäst genomförda Marvel-filmatiseringarna någonsin. Med den något trista skurken som den enda negativa aspekten i filmen har jag med andra ord inte mycket att klaga på och jag kan varmt rekommendera Ant-Man till de av er som fortfarande är skeptiska till den här filmen. Ant-Man förtjänar mer uppmärksamhet och tittare än vad den har fått och jag hoppas verkligen att ni lägger misstänksamheten till sidan för att titta närmare på denna enormt välgjorda superhjältehistoria. Ant-Man är en mycket större hjälte än vad man kan tro.

Pavo Hemmingsson
pavo@digitalescape.se

Fakta:
Utgivningsår: 2015
Språk: Engelska
Genre: Action/Äventyr
Regi: Peyton Reed
Manus: Edgar Wright, Joe Cornish, Adam McKay, Paul Rudd
Skådespelare: Paul Rudd, Michael Douglas, Evangeline Lilly

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *